Οι εκδότες στα... 10 βήματα!!!
Δέκα ερωτήσεις για λογαριασμό της σελίδας μας και δέκα απαντήσεις εκδοτών, τις οποίες όλοι θα θέλαμε να διαβάσουμε.
Η πρώτη συνέντευξη έγινε με τον κ. Γιάννη Χουτόπουλο (εκδ. Κύφαντα / διαβάζετε εδώ), η δεύτερη με τον κ. Γιάννη Τσαχουρίδη (εκδ. Γράφημα / διαβάζετε εδώ). Η τρίτη έγινε με την κα. Μαρία Κοκκίνου (εκδ. Πορφύρα / διαβάζετε εδώ). Η τέταρτη με τον κ. Νέστορα Πουλάκο (εκδ. Βακχικόν / διαβάζετε εδώ). Η πέμπτη έγινε με τον κ. Γκοβόστη (εκδ. Γκοβόστης / διαβάζετε εδώ). Η έκτη με τον κ. Χάρη Νικολακάκη (εκδ. Bell-Silk-Χαρλένικ / διαβάζετε εδώ). Η έβδομη έγινε με τον κ. Αχιλλέα Τριαντόγλου και την κα. Κατερίνα Τσίρη (εκδ. Ελκυστής / διαβάζετε εδώ). Η όγδοη με την κα. Γιοβάνα Βεσσαλά (εκδ. Κέλευθος / διαβάζετε εδώ). Η ένατη έγινε με τον κ. Μηνά Παπαγεωργίου, από τον Πρότυπo Όμιλο Πολιτισμού Πηγή (εκδ. iWrite, Πηγή, Δαιδάλεος / διαβάζετε εδώ). Παραθέτουμε σήμερα 13 Μαίου 2019, τη δέκατη συνέντευξη της στήλης, με τον κ. Μιχάλη Σιδέρη, από τις εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη.
1. Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία επιλέγετε ποιους Έλληνες συγγραφείς θα εκδώσετε ή από ποιους ξένους θα αγοράσετε τα δικαιώματα για να εκδοθούν στην Ελλάδα;
Μ.Σ.: Το βασικό μας κριτήριο πάντα είναι οι προτιμήσεις των αναγνωστών. Σχετικά με τους γνωστούς συγγραφείς, έχουν ήδη μια εκδοτική στέγη και παραμένουν συνήθως σ’ αυτήν. Όσον αφορά τους πρωτοεμφανιζόμενους, πάντα αξιολογούμε το έργο τους με ιδιαίτερη προσοχή και σεβασμό προς τη δουλειά τους κι εφόσον εντοπίσουμε ένα καλογραμμένο συγγραφικό έργο, θα συμβάλουμε στην έκδοσή του με τον πιο ποιοτικά δυνατό τρόπο. Τώρα, σχετικά με τους ξένους συγγραφείς, εφόσον έχουν απήχηση και στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό, ανάλογα κατά περίπτωση και με τις προϋποθέσεις που υπάρχουν για την αγορά των δικαιωμάτων, κάνουμε την πρότασή μας ώστε να εκδώσουμε ολόκληρο ή μέρος του συγγραφικού τους έργου και στην Ελλάδα.
2. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια αφθονία παραγωγής τίτλων σε κάθε σεζόν. Θεωρείτε ότι αυτό βοήθησε και εμπορικά το Βιβλίο;
Μ.Σ.: Εν μέρει μόνο. Θεωρώ πως βοηθήθηκε από τους νέους συγγραφείς, από τους οποίους κάποιοι καθιερώνονται. Οι πρωτοεμφανιζόμενοι στο χώρο βοηθούν ώστε να ανανεώνεται κάθε τόσο το αναγνωστικό κοινό. Όταν κυκλοφορεί ένα, ποιοτικό πάντα, βιβλίο ενός πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα, προσελκύει και καινούργιους αναγνώστες εκτός από τους ήδη υπάρχοντες.
3. Θεωρείτε ότι οι Έλληνες διαβάζουν αρκετά για να στηρίξουν όλη αυτή τη βιβλιοπαραγωγή κάθε χρόνο;
Μ.Σ.: Δυστυχώς όχι. Στην Ελλάδα δεν έχουμε τόσο μεγάλο αναγνωστικό κοινό. Τα στατιστικά δείχνουν ότι σχεδόν οι μισοί Έλληνες δε διαβάζουν κανένα βιβλίο το χρόνο. Το ποσοστό αυτό είναι πολύ μεγάλο για τα δεδομένα της Ευρώπης, ειδικά αν το συγκρίνουμε με άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα τη Γερμανία ή την Αυστρία που 3 στους 4 διαβάζουν σίγουρα ένα βιβλίο ετησίως, ή το Λουξεμβούργο, όπου το ποσοστό των αναγνωστών φτάνει το 82%.
4. Υπάρχει χώρος για νέους εκδότες ή έχει έρθει η ώρα των συγχωνεύσεων και των... αποχαιρετισμών;
Μ.Σ.: Η συγχώνευση, πιστεύω πως, είναι επιλογή του κάθε εκδότη ξεχωριστά. Ο καθένας οφείλει να σκεφτεί το πώς είναι και το πώς προβλέπει την κατάσταση του εκδοτικού του οίκου και τι αλλαγές θα κάνει για να επιβιώσει στην αγορά.
5. Τελικά η επαναφορά της «ενιαίας τιμής βιβλίου» βοήθησε ή έβλαψε την αγορά του βιβλίου στην Ελλάδα, δεδομένου ότι υπάρχουν φαινόμενα καταστρατήγησής της από «νέους παίκτες» ξένους προς το Βιβλίο (αλυσίδες πολυκαταστημάτων που πωλούν και βιβλία);
Μ.Σ.: Η «ενιαία τιμή βιβλίου» βοηθά αρκετά, εφόσον όμως εφαρμόζεται. Πιστεύω ότι θα πρέπει να υιοθετηθεί από όλους όσοι εμπορεύονται βιβλία για να μπορέσει να κινηθεί πιο ομαλά η αγορά του βιβλίου.
6. Ηλεκτρονικό βιβλίο: Θεωρείτε ότι τα μερίδια αγοράς του είναι ικανοποιητικά; Υπάρχει μέλλον ή δεν θα αγγίξει την Ελλάδα η εξέλιξη;
Μ.Σ.: Το ηλεκτρονικό βιβλίο δεν μπορούμε να πούμε ακόμα ότι έχει μπει δυναμικά στην αγορά. Τα μερίδια που διεκδικεί, είναι πολύ μικρά καθώς, απ’ ότι φαίνεται οι Έλληνες αναγνώστες είναι πιο παραδοσιακοί στο διάβασμά τους. Ωστόσο, πάντα υπάρχει μέλλον στις νέες τεχνολογίες και περιμένουμε σε μερικά χρόνια το ηλεκτρονικό βιβλίο να έχει ίδια περίπου μερίδια αγοράς με το έντυπο.
7. Δραστηριοποιήστε και στο χώρο του ηλεκτρονικού βιβλίου; Αν ναι, διατηρείτε ενιαία πλατφόρμα πωλήσεων και έντυπων βιβλίων ή είναι χωριστές δραστηριότητες;
Μ.Σ.: Αν και θέλαμε να δραστηριοποιηθούμε στο κομμάτι του ηλεκτρονικού βιβλίου, δεν έχει ακόμα την επαρκή ανταπόκριση από το αναγνωστικό κοινό, οπότε δεν έχουμε κάνει ακόμα κάποιες σχετικές ενέργειες.
8. Η επέλαση των νέων τεχνολογιών μοιραία συμπαρέσυρε και το Βιβλίο τουλάχιστον ως προς τους τρόπους επικοινωνίας του στο αναγνωστικό κοινό. Θεωρείτε ότι σας προσφέρεται πλέον ένα νέο εργαλείο ή προτιμάτε κυρίως τους παραδοσιακούς τρόπους επαφής με τον αναγνώστη, που βέβαια κοστίζουν περισσότερο και σε κόπο και σε χρήμα;
Μ.Σ.: Πάντα προσπαθούμε να συμβαδίζουμε με τις ανάγκες της αγοράς και τις νέες τεχνολογίες. Θεωρώ πως έχει ανοιχτεί ένας καινούργιος κόσμος ως προς την επαφή με το αναγνωστικό κοινό. Πλέον, μας δίνεται η ευκαιρία να έχουμε άμεση επαφή με κάθε αναγνώστη. Αυτό για εμάς είναι πάρα πολύ σημαντικό, και γιατί απλουστεύει τους τρόπους ενημέρωσης της πορείας των βιβλίων που διαθέτουμε, αλλά κυρίως γιατί μας έχει δοθεί η μεγάλη ευκαιρία να απευθυνόμαστε άμεσα στο κοινό μας και να μαθαίνουμε απ’ τον καθένα τους ξεχωριστά την άποψη και τις προτάσεις του.
9. Υπάρχουν περιπτώσεις συγγραφέων που μετανιώσατε τη μη έκδοση πονημάτων τους εσείς εξ’ αρχής και τους «διεκδικήσατε» στη συνέχεια;
Μ.Σ.: Επιλογή μας είναι να εκδίδουμε μόνο ποιοτικά έργα για τους αναγνώστες μας. Φυσικά και μπορεί να έχει γίνει κάποια στιγμή και μία λάθος εκτίμηση!
10. Έχετε κάτι να προτείνετε που θα μπορούσε να βελτιώσει κάτι από τα κακώς κείμενα ήδη από αύριο;
Μ.Σ.: Το βιβλίο είναι ένα μέσο διασκέδασης, χαλάρωσης, εκμάθησης κλπ, αλλά κυρίως είναι τέχνη και πολιτισμός. Ο μόνος τρόπος να βελτιωθούν τα «κακώς κείμενα» από την αγορά είναι να στοχεύουμε μόνο στην ανάδειξη της ποιότητας. Τα βιβλία αξίζουν να μένουν διαχρονικά στις επιλογές των αναγνωστών και αυτό γίνεται μόνο την επιλογή του καλού συγγραφικού έργου και την έκδοση του ποιοτικού βιβλίου. Αυτό πιστεύω πως εκτιμά τελικά και ο αναγνώστης.
1. Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία επιλέγετε ποιους Έλληνες συγγραφείς θα εκδώσετε ή από ποιους ξένους θα αγοράσετε τα δικαιώματα για να εκδοθούν στην Ελλάδα;
Μ.Σ.: Το βασικό μας κριτήριο πάντα είναι οι προτιμήσεις των αναγνωστών. Σχετικά με τους γνωστούς συγγραφείς, έχουν ήδη μια εκδοτική στέγη και παραμένουν συνήθως σ’ αυτήν. Όσον αφορά τους πρωτοεμφανιζόμενους, πάντα αξιολογούμε το έργο τους με ιδιαίτερη προσοχή και σεβασμό προς τη δουλειά τους κι εφόσον εντοπίσουμε ένα καλογραμμένο συγγραφικό έργο, θα συμβάλουμε στην έκδοσή του με τον πιο ποιοτικά δυνατό τρόπο. Τώρα, σχετικά με τους ξένους συγγραφείς, εφόσον έχουν απήχηση και στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό, ανάλογα κατά περίπτωση και με τις προϋποθέσεις που υπάρχουν για την αγορά των δικαιωμάτων, κάνουμε την πρότασή μας ώστε να εκδώσουμε ολόκληρο ή μέρος του συγγραφικού τους έργου και στην Ελλάδα.
Μ.Σ.: Εν μέρει μόνο. Θεωρώ πως βοηθήθηκε από τους νέους συγγραφείς, από τους οποίους κάποιοι καθιερώνονται. Οι πρωτοεμφανιζόμενοι στο χώρο βοηθούν ώστε να ανανεώνεται κάθε τόσο το αναγνωστικό κοινό. Όταν κυκλοφορεί ένα, ποιοτικό πάντα, βιβλίο ενός πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα, προσελκύει και καινούργιους αναγνώστες εκτός από τους ήδη υπάρχοντες.
3. Θεωρείτε ότι οι Έλληνες διαβάζουν αρκετά για να στηρίξουν όλη αυτή τη βιβλιοπαραγωγή κάθε χρόνο;
Μ.Σ.: Δυστυχώς όχι. Στην Ελλάδα δεν έχουμε τόσο μεγάλο αναγνωστικό κοινό. Τα στατιστικά δείχνουν ότι σχεδόν οι μισοί Έλληνες δε διαβάζουν κανένα βιβλίο το χρόνο. Το ποσοστό αυτό είναι πολύ μεγάλο για τα δεδομένα της Ευρώπης, ειδικά αν το συγκρίνουμε με άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα τη Γερμανία ή την Αυστρία που 3 στους 4 διαβάζουν σίγουρα ένα βιβλίο ετησίως, ή το Λουξεμβούργο, όπου το ποσοστό των αναγνωστών φτάνει το 82%.
4. Υπάρχει χώρος για νέους εκδότες ή έχει έρθει η ώρα των συγχωνεύσεων και των... αποχαιρετισμών;
Μ.Σ.: Η συγχώνευση, πιστεύω πως, είναι επιλογή του κάθε εκδότη ξεχωριστά. Ο καθένας οφείλει να σκεφτεί το πώς είναι και το πώς προβλέπει την κατάσταση του εκδοτικού του οίκου και τι αλλαγές θα κάνει για να επιβιώσει στην αγορά.
5. Τελικά η επαναφορά της «ενιαίας τιμής βιβλίου» βοήθησε ή έβλαψε την αγορά του βιβλίου στην Ελλάδα, δεδομένου ότι υπάρχουν φαινόμενα καταστρατήγησής της από «νέους παίκτες» ξένους προς το Βιβλίο (αλυσίδες πολυκαταστημάτων που πωλούν και βιβλία);
Μ.Σ.: Η «ενιαία τιμή βιβλίου» βοηθά αρκετά, εφόσον όμως εφαρμόζεται. Πιστεύω ότι θα πρέπει να υιοθετηθεί από όλους όσοι εμπορεύονται βιβλία για να μπορέσει να κινηθεί πιο ομαλά η αγορά του βιβλίου.
6. Ηλεκτρονικό βιβλίο: Θεωρείτε ότι τα μερίδια αγοράς του είναι ικανοποιητικά; Υπάρχει μέλλον ή δεν θα αγγίξει την Ελλάδα η εξέλιξη;
Μ.Σ.: Το ηλεκτρονικό βιβλίο δεν μπορούμε να πούμε ακόμα ότι έχει μπει δυναμικά στην αγορά. Τα μερίδια που διεκδικεί, είναι πολύ μικρά καθώς, απ’ ότι φαίνεται οι Έλληνες αναγνώστες είναι πιο παραδοσιακοί στο διάβασμά τους. Ωστόσο, πάντα υπάρχει μέλλον στις νέες τεχνολογίες και περιμένουμε σε μερικά χρόνια το ηλεκτρονικό βιβλίο να έχει ίδια περίπου μερίδια αγοράς με το έντυπο.
7. Δραστηριοποιήστε και στο χώρο του ηλεκτρονικού βιβλίου; Αν ναι, διατηρείτε ενιαία πλατφόρμα πωλήσεων και έντυπων βιβλίων ή είναι χωριστές δραστηριότητες;
Μ.Σ.: Αν και θέλαμε να δραστηριοποιηθούμε στο κομμάτι του ηλεκτρονικού βιβλίου, δεν έχει ακόμα την επαρκή ανταπόκριση από το αναγνωστικό κοινό, οπότε δεν έχουμε κάνει ακόμα κάποιες σχετικές ενέργειες.
8. Η επέλαση των νέων τεχνολογιών μοιραία συμπαρέσυρε και το Βιβλίο τουλάχιστον ως προς τους τρόπους επικοινωνίας του στο αναγνωστικό κοινό. Θεωρείτε ότι σας προσφέρεται πλέον ένα νέο εργαλείο ή προτιμάτε κυρίως τους παραδοσιακούς τρόπους επαφής με τον αναγνώστη, που βέβαια κοστίζουν περισσότερο και σε κόπο και σε χρήμα;
Μ.Σ.: Πάντα προσπαθούμε να συμβαδίζουμε με τις ανάγκες της αγοράς και τις νέες τεχνολογίες. Θεωρώ πως έχει ανοιχτεί ένας καινούργιος κόσμος ως προς την επαφή με το αναγνωστικό κοινό. Πλέον, μας δίνεται η ευκαιρία να έχουμε άμεση επαφή με κάθε αναγνώστη. Αυτό για εμάς είναι πάρα πολύ σημαντικό, και γιατί απλουστεύει τους τρόπους ενημέρωσης της πορείας των βιβλίων που διαθέτουμε, αλλά κυρίως γιατί μας έχει δοθεί η μεγάλη ευκαιρία να απευθυνόμαστε άμεσα στο κοινό μας και να μαθαίνουμε απ’ τον καθένα τους ξεχωριστά την άποψη και τις προτάσεις του.
9. Υπάρχουν περιπτώσεις συγγραφέων που μετανιώσατε τη μη έκδοση πονημάτων τους εσείς εξ’ αρχής και τους «διεκδικήσατε» στη συνέχεια;
Μ.Σ.: Επιλογή μας είναι να εκδίδουμε μόνο ποιοτικά έργα για τους αναγνώστες μας. Φυσικά και μπορεί να έχει γίνει κάποια στιγμή και μία λάθος εκτίμηση!
10. Έχετε κάτι να προτείνετε που θα μπορούσε να βελτιώσει κάτι από τα κακώς κείμενα ήδη από αύριο;
Μ.Σ.: Το βιβλίο είναι ένα μέσο διασκέδασης, χαλάρωσης, εκμάθησης κλπ, αλλά κυρίως είναι τέχνη και πολιτισμός. Ο μόνος τρόπος να βελτιωθούν τα «κακώς κείμενα» από την αγορά είναι να στοχεύουμε μόνο στην ανάδειξη της ποιότητας. Τα βιβλία αξίζουν να μένουν διαχρονικά στις επιλογές των αναγνωστών και αυτό γίνεται μόνο την επιλογή του καλού συγγραφικού έργου και την έκδοση του ποιοτικού βιβλίου. Αυτό πιστεύω πως εκτιμά τελικά και ο αναγνώστης.