Περίληψη οπισθόφυλλου:
Στη Νότια Ιταλία, και συγκεκριμένα στην περιοχή του Μπάκολι, μία γραφική κωμόπολη κοντά στη Νάπολη, ο καθηγητής εγκληματολογίας Οράτσιο Σπινέλλι εξιχνιάζει έναν φόνο και μια υπόθεση αρχαιοκαπηλίας, όπου εμπλέκονται Έλληνες φοιτητές και η τοπική Καμόρα.
Μοναχικός, μεθοδικός, έμπειρος, πιστός σύντροφος, γεμάτος ευαισθησίες και λάτρης της καλής κουζίνας, ο καθηγητής Σπινέλλι έχει σταθερό αρωγό σε αυτήν την υπόθεση τον καλό του φίλο, επιθεωρητή της τοπικής αστυνομίας Νικόλα Σκιάνο.
Η αστυνομική νουβέλα Έγκλημα στο Πότζο, είναι ένα κράμα ιστορίας μυστηρίου και αρχαιολογίας με προεκτάσεις στα κοινωνικά προβλήματα των σύγχρονων νέων της Νότιας Ιταλίας, όπως η ανεργία, η έλλειψη διεξόδων, το εύκολο χρήμα, και φυσικά η μαφία. Αποτελεί την πρώτη μίας σειράς αντίστοιχων αστυνομικών ιστοριών με τον ίδιο πρωταγωνιστή.
Η άποψή μου:
Η νουβέλα είναι ένα ιδιαίτερο λογοτεχνικό είδος. Αρκετά μικρότερο σε έκταση από το μυθιστόρημα, άρα όχι αρκετά εμπορικό για τους εκδοτικούς οίκους, και αρκετά μεγαλύτερο από το διήγημα, άρα αδύνατο να συμπεριληφθεί σε συλλογικό τόμο. Κατά συνέπεια είναι μάλλον ξεχασμένη σήμερα από συγγραφείς, εκδότες κι αναγνώστες, αν και κορυφαίοι λογοτέχνες έχουν γράψει αριστουργήματα του είδους (π.χ. "Άνθρωποι και ποντίκια" του Στάινμπεκ, "Η μεταμόρφωση" του Κάφκα, "Ο γέρος και η θάλασσα" του Χέμινγουεϊ, "Θάνατος στη Βενετία" του Μαν κ.ά.). Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον συνεπώς διάβασα τη νουβέλα «Έγκλημα στο Πότζο» του Πάνου Παντελούκα (γεν. 1977), που είναι μάλιστα και η πρώτη λογοτεχνική συγγραφική του απόπειρα.
Στο σύντομο βιογραφικό του, διαβάζουμε ότι ο γεννημένος στην Αθήνα συγγραφέας είναι λάτρης της Ιταλίας, της δεύτερης πατρίδας του. Δε χρειάζεται παρά να διαβάσεις ελάχιστες σελίδες για να το διαπιστώσεις. Η πλοκή της ιστορίας εξελίσσεται στη νότια Ιταλία και ο Παντελούκας δείχνει να έχει άριστη γνώση αυτών που (περι)γράφει. Πόλεις και αρχαιολογικοί χώροι, τοποθεσίες και τοπωνύμια, τοπικές σπεσιαλιτέ, αλλά και ασθένειες και παθογένειες της Ιταλικής κοινωνίας αναφέρονται με τρόπο πειστικό, όπως θα περίμενε κανείς από έναν Ιταλό συγγραφέα κι όχι από έναν Έλληνα. Πέρα από την αγάπη του Παντελούκα για τη γείτονα χώρα και τον πολιτισμό της, εμφανείς είναι οι επιρροές του από ένα ακόμη πολιτιστικό προϊόν των «ατζούρι», λογοτεχνικό αυτή τη φορά: τον επιθεωρητή Σάλβο Μονταλμπάνο, πασίγνωστο ήρωα των μυθιστορημάτων του μετρ της αστυνομικής λογοτεχνίας Αντρέα Καμιλέρι.
Ο ήρωας του Παντελούκα δεν είναι όμως αστυνομικός. Είναι ο καθηγητής εγκληματολογίας Οράτσιο Σπινέλλι που βοηθά τον επιθεωρητή Νικόλα Σκιάνο στην εξιχνίαση της δολοφονίας μιας Ελληνίδας φοιτήτριας. Σε αντιστοιχία, θα έλεγε κανείς ότι ο Σπινέλλι είναι ο Ιταλός Σέρλοκ Χολμς και ο Σκιάνο ο επιθεωρητής Λεστράντ. Η διαφορά είναι ότι η σχέση τους διακρίνεται από αλληλοεκτίμηση και σεβασμό, παρότι είναι ο καθηγητής αυτός που θα λύσει τελικά το γρίφο του εγκλήματος· δικαίως λοιπόν θα απολαύσει στο γυρισμό στο σπίτι τα αγαπημένα του μπαρμπουνάκια, φτιαγμένα από τα χέρια της γυναίκας του «με τη συνταγή που κάνουν στο λιμάνι του Λιβόρνο».
Αν και η ιστορία εξελίσσεται και ολοκληρώνεται μέσα σε μόλις εκατόν τέσσερις σελίδες, η γραφή του συγγραφέα είναι αρκετή μεστή και προλαβαίνει με επιτυχία να ασχοληθεί με αρκετά θέματα. Το επαγγελματικό αδιέξοδο και η οικονομική ανασφάλεια των νέων που αδυνατούν να μεταπηδήσουν από τα πανεπιστημιακά θρανία στις θέσεις εργασίας δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο· ασφαλώς ούτε ο πειρασμός του εύκολου πλουτισμού, η απληστία, το έγκλημα· και φυσικά η τιμωρία, όταν τα πράγματα δεν εξελίσσονται όπως τα θέλουμε. Αλλά μια και μιλάμε για Ιταλία, και ειδικά για το νότιο κομμάτι της, από την ιστορία δεν μπορεί να λείπει η πανταχού παρούσα Μαφία... Παρούσα είναι και η Ελλάδα, με τους έξι Έλληνες φοιτητές, τρεις άνδρες και τρεις γυναίκες, να βρίσκονται στο επίκεντρο της αστυνομικής έρευνας. Μάλλον περιττή δείχνει να είναι η παρουσία του Έλληνα αστυνομικού Μήτρου, εκτός αν ο συγγραφέας μάς τον συστήνει εν όψει των επόμενων περιπετειών των ηρώων του.
Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, ο εκδοτικός οίκος προαναγγέλλει τη συνέχεια των περιπετειών του καθηγητή Σπινέλλι και του επιθεωρητή Σκιάνο. Μάλιστα η επόμενη ιστορία θα έχει και περισσότερη Ελλάδα, αφού η πλοκή αυτή τη φορά θα εξελίσσεται στη χώρα μας. Ευχή μου είναι να έχει και περισσότερες σελίδες· η αξιόλογη πρώτη προσπάθεια του Πάνου Παντελούκα μού δίνει την εντύπωση ότι η μετάβασή του από τη νουβέλα στο μυθιστόρημα είναι μάλλον θέμα χρόνου.
Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Συγγραφέας: Πάνος Παντελούκας
Σελίδες: 108
Ημερ. έκδοσης: Ιούνιος 2020
ISBN: 978-960-638-148-5
Βιογραφικό του συγγραφέα:
Ο Πάνος Παντελούκας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977. Μεγάλωσε στο Μαρούσι και είναι απόφοιτος της Γερμανικής Σχολής Αθηνών. Σπούδασε νομικά στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Ευρωπαϊκό & Διεθνές Δίκαιο στη Βρέμη της Γερμανίας. Ασκεί μαχόμενη δικηγορία από το 2004. Ομιλεί πέντε γλώσσες και είναι συγγραφέας ενός νομικού βιβλίου στα γερμανικά (2007), το οποίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα για τα ανθρώπινα δικαιώματα, με τίτλο “Menschenrechte”. Είναι παντρεμένος με τη φιλόλογο Tina Spinelli και έχει δύο παιδιά. Τα βιβλία, το σινεμά, η μουσική, τα ταξίδια, ο αθλητισμός, οι συλλογές και ο εθελοντισμός είναι τα βασικά του ενδιαφέροντα. Είναι λάτρης της Ιταλίας, της δεύτερης πατρίδας του. H αστυνομική νουβέλα "Έγκλημα στο Πότζο" αποτελεί το πρώτο λογοτεχνικό του βιβλίο.