Βιβλιοάποψη: "Στάνλεϊ Κιούμπρικ-Μια κριτική ματιά στο έργο του"

Περίληψη οπισθόφυλλου:
Ένα αφιέρωμα στο συναρπαστικό έργο του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, είκοσι χρόνια μετά το θάνατό του.

Ίσως ο πιο εμβληματικός Αμερικανός σκηνοθέτης στην ιστορία του κινηματογράφου, με φανατικούς οπαδούς και ευγνώμονες επιγόνους, με αντιπάλους και διώκτες ακόμα, ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, αν ζούσε σήμερα θα ήταν ενενήντα ενός -κι έχουν περάσει ήδη είκοσι χρόνια από το θάνατό του. Aκόμα κι όσοι έχουν δει λίγο σινεμά, σίγουρα έχουν ακούσει ή είδαν τον "Σπάρτακο", τη "Λολίτα", την κωμωδία "S.O.S. Πεντάγωνο καλεί Μόσχα", το "Κουρδιστό πορτοκάλι", τη "Λάμψη" ή, περισσότεροι ίσως, το "2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος". Οι τελευταίοι μπορεί να έχουν στο νου τους την ιστορία-μύθο των σόσιαλ μίντια, πως ο Κιούμπρικ ήταν που σκηνοθέτησε στο Χόλιγουντ πλαστή την προσσελήνωση των Αμερικανών με το «Απόλλων 11», το 1969! Ο κινηματογράφος καμιά φορά, γίνεται πιο πιστευτός από την πραγματικότητα. Ή, η πραγματικότητα, όσο πάει και συχνότερα, θυμίζει κινηματογραφική ταινία. Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ ήταν ένας από τους μεγάλους μαΐστορες της τέχνης του. Πόσο όμως γνωρίζουμε πραγματικά το σύνολο του έργο του;

Είκοσι ένας κριτικοί γράφουν στην παρούσα έκδοση της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ), η οποία συνοδεύει το αφιέρωμα στα είκοσι χρόνια από το θάνατο του σκηνοθέτη, από το 32ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, και μας δίνει μια καλή ευκαιρία για να ξαναδούμε, με κριτική ματιά, όλες του τις ταινίες, το άγνωστο φωτογραφικό του έργο και ιδιαίτερες όψεις από το σινεμά του δημιουργού που αγαπήσαμε. Γράφουν: Λευτέρης Αδαμίδης, Νίκος Αλέτρας, Τάσος Γουδέλης, Αλέξης Δερμεντζόγλου, Γιάννης Ζουμπουλάκης, Κωνσταντίνος Καϊμάκης, Δημήτρης Καλαντίδης, Ιφιγένεια Καλαντζή, Γιάννης Καντέα Παπαδόπουλος, Βασίλης Κεχαγιάς, Δημήτρης Κολιοδήμος, Νίνος Φένεκ Μικελίδης, Δημήτρης Μπάμπας, Κωνσταντίνος Μπλάθρας, Δημοσθένης Ξιφιλίνος, Γιώργος Παπαδημητρίου, Τάσος Ρέτζιος, Χρήστος Σκυλλάκος, Θόδωρος Σούμας, Ανδρέας Τύρος, Ηλίας Φραγκούλης­.


Η άποψή μου:
(γράφει ο Βαγγέλης Τάτσης)
Ό,τι και να ειπωθεί, ό,τι και να γραφτεί για τον μεγάλο αυτόν σκηνοθέτη, δεν θα είναι τίποτε άλλο παρά ψήγματα και υποσημειώσεις πάνω στον ογκόλιθο της τέχνης του. Σαν τις επιγραφές σε ένα ανδριάντα που προσπαθεί σε μια-δυο αράδες να κλείσουν μέσα του ολόκληρη τη ζωή του εκάστοτε τιμώμενου. Παρόλα αυτά όμως, θα πρέπει να υπάρξει μια σημειολογική προσέγγιση -αν μη τι άλλο- που να μπορεί να δώσει το στίγμα σε εκείνους που έχουν δει τις ταινίες του αφενός και αφετέρου στα νεότερα στρώματα των σινεφίλ.

Η πληθώρα των συγγραφέων αυτού του βιβλίου μάς τονίζει και την επιρροή του σκηνοθέτη σε ένα ευρύ φάσμα. Μέσα από τα κείμενα βλέπουμε τις απόψεις, που άλλοτε με σκωπτική θέση και άλλοτε με λιγότερη, μάς εξασφαλίζουν τις κριτικές διακυμάνσεις. Κέρδος το ότι το βιβλίο είναι άκρως Ελληνικό πλαισιωμένο από Έλληνες κριτικούς. Κέρδος γιατί η “ματιά” της δική μας αντίληψης πάνω στο έργο του Κιούμπρικ έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς διαφέρει από την αγγλοσαξονική προσέγγιση. Ένας λόγος λοιπόν είναι και το ότι μέσα στο βιβλίο, ο συγκεκριμένος κριτικός τον παρουσιάζει και ως Ευρωπαίο Κιούμπρικ. Οι δουλειές του σκηνοθέτη πλέον έχουν περάσει στο πάνθεον των αριστουργημάτων όπως "η Οδύσσεια του Διαστήματος" και "το Κουρδιστό πορτοκάλι" -έργα που μεταφράζονται ως οι κορωνίδες του παγκόσμιου κινηματογράφου- και συγκαταλέγονται σε εκείνα τα έργα που θα μείνουν στην ιστορία ως κλασικά.

Μεγάλοι και αδικημένοι -οσκαρικά- σκηνοθέτες όπως ο Σκορσέζε αναφέρει ότι το καλύτερό του έργο δεν είναι άλλο, παρά το Μπάρι Λίντον του Στάνλεϊ Κιούμπρικ! Στο "Μάτια ερμητικά κλειστά" ακούγονται κομμάτια από το έργο του μεγάλου Σοστακόβιτς, πράγμα που μας δείχνει τη βαθιά του γνώση πάνω στην Ευρωπαϊκή κλασική μουσική και την ανάγκη του να αναδείξει τη σκοτεινή ομορφιά της ταινίας, μέσα από ήχους που σε άλλους θα παρέπεμπαν και ως φωτεινοί. Μεγάλη η χαρά των φίλων του Κιούμπρικ μα και γενικότερα των σινεφίλ, που υπάρχει στα χέρια τους πλέον μια κριτική ματιά πάνω σε έναν από τους τελευταίους μεγάλους του είδους...


Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Κείμενα: ΠΕΚΚ (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου)
Σελίδες: 216 / Διαστάσεις: 14×21
Ημερ. έκδοσης: 25/11/2019
ISBN: 978-960-436-673-6
Μοιράσου το άρθρο: :
 
Copyright © 2017-2024. ΒΙΒΛΙΟΣΗΜΕΙΑ - All Rights Reserved
Created by Vivliosimeia | Published by Vivliosimeia |
Proudly powered by Vivliosimeia.blogspot.gr