Περίληψη οπισθόφυλλου:
Το να αποδέχεσαι την πραγματικότητα είναι πολλές φορές δύσκολο! Οπότε, πλάθεις τη δική σου και επιλέγεις να ζεις σε αυτήν. Εκεί μέσα, όλα είναι υποφερτά. Ένας φαντάρος που παλεύει με τους δαίμονές του, ένας πατέρας που καταπιέζει την κόρη του, ένας υπάλληλος που θα πουλούσε και την ψυχή του ακόμα για να αποκτήσει χρήματα, ένας άστεγος που τα βάζει με το σύστημα, ένας υπερήρωας-εκδικητής και ένα μικρό παιδί σε ένα ψυχιατρικό ίδρυμα.
Σε δεκατέσσερις αυτοτελείς ιστορίες (κάποιες βασισμένες σε πραγματικά γεγονότα) "Ο κόσμος των τρελών" παρουσιάζει την αποσύνθεση των κοινωνικών δομών που ορίζουν τη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου. Ήθη, αξίες, πρότυπα, οικογενειακή καταπίεση, διαπροσωπικές σχέσεις και έρωτας. Θέματα καθημερινά που, συνειδητά ή ασυνείδητα, αρνούμαστε να αντικρίσουμε, όντας παραδομένοι στο ευκαιριακό και βολικό φαίνεσθαι της εποχής, γεννούν ερωτήματα για το τι θεωρείται τελικά τρέλα και τι λογική.
Η άποψή μου:
Ο Δαμιανός Λαουνάρος συγγραφέας της συλλογής διηγημάτων «Ο κόσμος των τρελών», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν μάς συστήνεται και μας ταξιδεύει σε έναν κόσμο γεμάτο τρελούς, που οι περισσότεροι μάλλον θα χαρακτήριζαν βαθύτατα λογικούς, σύμφωνα με τις στερεότυπες κοινωνικές νόρμες της εποχής μας. Ο κόσμος των τρελών γενικά είναι οι ψευδαισθήσεις και οι ιδεοληψίες, που έχουν ως ιδανικά οι άνθρωποι για να πορεύονται στην ζωή, μη και γκρεμιστούν ή ξυπνήσουν απότομα, ανακαλύπτοντας ότι δεν ζουν πραγματικά. Αυτά τα ιδανικά, φυσικά και δεν βγαίνουν πάντα σε καλό, όπως θα διαπιστώσετε διαβάζοντας.
Το βιβλίο αποτελείται από 5 ενότητες και η κάθε μία ενότητα περιλαμβάνει 3 διηγήματα, με εξαίρεση μία (την 4η ενότητα: «Έρωτας») που περιέχει δύο. Συνολικά λοιπόν, πρόκειται να διαβάσετε 14 χορταστικά και απολαυστικά διηγήματα.
Η 1η ενότητα διαπραγματεύεται το ελληνικό τρίπτυχο και ιδεώδες της χώρας μας: «Πατρίς - Θρησκεία - Οικογένεια» και ο συγγραφέας με μαεστρία απογυμνώνει και καταδεικνύει την εν πολλοίς υποκρισία που πολλές φορές κρύβεται πίσω από αυτές τις ομολογουμένως ιερές λέξεις, γκρεμίζοντάς τις συθέμελα.
√ Διαόλου κέρατο: Σε αυτήν την πρώτη ιστορία έχουμε την ιστορία ενός φαντάρου και το πώς βιώνει την εμπειρία του στον στρατό, όπου θα ανταμώσει έναν οριακό χαρακτήρα που υπηρετεί μαζί του με τραγική κατάληξη λόγω της πίεσης που υφίσταται κατά τη θητεία του σε συνδυασμό μιας προ -υπάρχουσας ψυχικής νόσου. Έντονη η κοινωνική κριτική από τον συγγραφέα για το πόσο μόνοι είμαστε σε ζητήματα ψυχικής υγείας σε αυτή την χώρα και την πίεση στον στρατό ακόμα και σε ανθρώπους αδύναμους, κάτι που δεν θα έπρεπε να συμβαίνει.
√ Κατηχητικό: Πρόκειται για την ιστορία μιας θεοσεβούμενης μητέρας, η οποία ωθεί τον γιο της να παρακολουθεί το κατηχητικό ενώ εκείνος θέλει να παίζει με μία κοπελίτσα τις Κυριακές, την Ζωίτσα, κάτι που τελικά του βγαίνει σε καλό μιας και ο παπάς που λειτουργεί στην συγκεκριμένη ιστορία, δεν είναι ο πιο άγιος άνθρωπος του κόσμου. «Τα ράσα δεν κάνουν τον παπά», όπως λέει και μια λαϊκή σοφή παροιμία.
√ Η αλυσίδα: Εδώ έχουμε την ιστορία ενός ευκατάστατου μεσοαστού οικογενειάρχη ο οποίος θέλει και η μοναχοκόρη του να ακολουθήσει τα βήματά του και να σπουδάσει ώστε να γίνει στέλεχος κάποιας πολυεθνικής εταιρίας αντί να πραγματοποιήσει τα δικά της καλλιτεχνικά και απείρως πιο δημιουργικά όνειρα. Όμως η αλυσίδα ή αλλιώς η οικογενειακή παράδοση θα «σπάσει» με επώδυνο και ολέθριο τρόπο.
Η 2η ενότητα έχει τον τίτλο: «Πρότυπα», δηλαδή ένα πρόσωπο του οποίου το παράδειγμα θέλει κάποιος να ακολουθήσει και να μιμηθεί με στόχο την καταξίωση. Μέσα από τρία διηγήματα ο συγγραφέας εκθέτει την ιστορία τριών ανθρώπων που αποτελούν πρότυπα.
√ Ο υποψήφιος: Σε αυτή την ιστορία συναντάμε έναν υποψήφιο για μία θέση διευθυντού για πρώτη φορά στην καριέρα του. Για να γίνει ο ήρωας από απλός άνθρωπος ένας χαρτογιακάς όπως διαπιστώνει και ο ίδιος με το πέρας της συνέντευξης γνωρίζοντας πλέον πως θα χάσει κάθε ανάσα ελευθερίας και ανθρωπιάς.
√ Ο πωλητής: Η συγκεκριμένη ιστορία ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες τρεις σε αυτή την ενότητα καθώς έχει και την μεγαλύτερη έκταση. Πρόκειται για την ιστορία ενός ανθρώπου που ξεκινάει από απλώς πωλητής και φτάνει υπεύθυνος ολόκληρης της αλυσίδας των καταστημάτων όπου εργαζόταν, μόνο που στην διαδρομή έχει χάσει το πολυτιμότερο πράγμα, την ψυχή του.
√ Πάλι καλά: Εδώ έχουμε μία σύντομη ιστορία ενός γιου που δεν εκπλήρωσε τα όνειρα του πατέρα του αλλά τα δικά του και πάλι καλά γιατί έτσι διατήρησε την ψυχή του αλώβητη και ζωντανή. Συμπέρασμα στο οποίο θέλει προφανώς να οδηγήσει και ο συγγραφέας τον αναγνώστη, πως πρέπει να κυνηγάμε αυτό που θέλουμε και όχι να βαδίζουμε σύμφωνα με τα πρότυπα της κοινωνίας γιατί τότε θα καταλήξουμε δυστυχισμένοι.
Η 3η ενότητα αποτελείται από τρεις ιστορίες κι έχει τον τίτλο: «Φίλοι» και φυσικά διαπραγματεύεται την φιλία. Φίλοι που αδικήθηκαν, φίλοι που έμειναν για πάντα ως οι καλύτερη ανάμνηση και φίλοι που ξεχάστηκαν οι πρωταγωνιστές.
√ Ακάλεστος: Ένας φίλος αδικημένος, ένα μαύρο πρόβατο χωρίς λόγο και αιτία ο πρωταγωνιστής αυτής της ιστορίας και η προσπάθεια του πρωταγωνιστή αυτού του διηγήματος να επανορθώσει μία αδικία του παρελθόντος.
√ 26 Μαύρο: Ο τζόγος είναι η καλύτερη συντροφιά για πολλούς ανθρώπους, ειδικά αν παίζεις με φίλους είναι ιδανικό. Δύο φίλοι λοιπόν τα παίζουν όλα και κερδίζουν τις καλύτερες αναμνήσεις που θα τους συντροφεύουν για πάντα.
√ Ξένοι στην ίδια γειτονιά: Δύο φίλοι χάνονται χωρίς προφανή λόγο και αιτία και παρόλο που μένουν στην ίδια γειτονιά δεν μπορούν ούτε να συναντηθούν. Έτσι κλείνει αυτή η ενότητα με ένα κοινωνικό σχόλιο από τον συγγραφέα για την αποξένωση του ανθρώπου.
Στην 4η ενότητα συναντάμε δύο διηγήματα για τον έρωτα, όπως είναι και ο γενικός τίτλος της ενότητας άλλωστε: «Έρωτας», για τον οποίο τόσα έχουν γραφτεί και όσα και αν γραφτούν θα υπάρχουν άλλα τόσα να ειπωθούν μιας και είναι μία πηγή ζωής και ευχαρίστησης για τον άνθρωπο.
√ Έρωτας στα χρόνια της τεχνολογίας: Ένα διήγημα-γροθιά στο στομάχι για το πώς το διαδίκτυο που παρέχει μία εικονική πραγματικότητα έχει μπει για τα καλά στις ζωές των νέων ανθρώπων υποκαθιστώντας ακόμα και την πραγματική ερωτική ζωή.
√ Ζωντανός: Ένας μπάρμαν σε ένα νησί έχει μόνο έναν τρόπο να νιώθει ζωντανός, κάνοντας έρωτα. Μηδενιστικό αλλά και τόσο αληθινό διήγημα που υπερτονίζει πως τα όρια δεν πρέπει να χάνονται και ο άνθρωπος να αποκτηνωθεί λειτουργώντας μόνο με ένστικτα χωρίς συναισθήματα.
Στην 5η και τελευταία ενότητα έχουμε τον τίτλο «Απόκληροι». Πρόκειται δηλαδή για αυτούς που τους έχουν αποκληρώσει ή πιο απλά ανθρώπους που δεν έχουν στον ήλιο. Θα δούμε τις ιστορίες τριών τέτοιων ανθρώπων.
√ Ο ζητιάνος: Πρόκειται για την ιστορία ενός τέτοιου ανθρώπου και ο συγγραφέας μας θυμίζει πως αυτοί οι άνθρωποι που δεν βλέπουμε καν στον δρόμο και αποτελούν για τους περισσότερους από εμάς «φαντάσματα», ζούσαν κάποτε ανάμεσά μας ως μέλη της κοινωνίας και όχι παρίες. Ευσυγκίνητη ιστορία με κοινωνικό μήνυμα που θα σας κερδίσει.
√ Ο (υπερ) ήρωας της διπλανής πόρτας: Πρόκειται για την ιστορία ενός μπάρμαν που μεταμορφώνεται στον Μπάτμαν, άλλωστε ένα γράμμα διαφορά έχουν, ένα ρ που γίνεται τ. Πρόκειται για την πιο βίαιη ιστορία μιας και ο Μπάτμαν πολεμάει το έγκλημα.
√ Ο κόσμος των τρελών: Ο τίτλος του τελευταίου διηγήματος είναι και της συλλογής και αποτελεί τον καλύτερο επίλογο, με τον συγγραφέα να οδηγεί τον αναγνώστη να συλλογιστεί αν υπάρχει τελικά κάποια λογική στον κόσμο ή όλα είναι μία τρέλα, καθώς αποκαλύπτει ιστορίες τρελών που είναι απόλυτα λογικοί αλλά βρίσκονται έγκλειστοι.
Σελίδες: 234
Ημερ. έκδοσης: Νοέμβριος 2023
ISBN: 978-618-231-003-8
Βιογραφικό του συγγραφέα:
Ο Δαμιανός Λαουνάρος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1987 και μεγάλωσε στον Πειραιά. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας, από όπου αποφοίτησε με το πτυχίο του ηλεκτρολόγου μηχανικού, αν και δεν εργάστηκε ποτέ στο συγκεκριμένο πεδίο. Το 2021 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Βακχικόν το πρώτο του βιβλίο, η νουβέλα με τίτλο Κατάρες, ενώ από την ίδια χρονιά αναρτά κείμενά του και στο προσωπικό του blog laoudnotes.com. Έργα του έχουν δημοσιευθεί στον εγχώριο και διεθνή ηλεκτρονικό Τύπο, με πιο πρόσφατο το περιοδικό Spillwords της Νέας Υόρκης. Ο κόσμος των τρελών είναι το δεύτερo βιβλίο του.