Περίληψη οπισθόφυλλου:
Πιστεύω ότι η αγάπη είναι το απαραίτητο καύσιμο που μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να ζούμε. Κάποτε αυτή η αγάπη μπορεί να τελειώσει. Ή μπορεί να μην οδηγήσει πουθενά. Αλλά, ακόμα κι αν ξεθωριάσει, ακόμα κι αν μείνει χωρίς ανταπόκριση, και πάλι μπορείς να κρατηθείς από την ανάμνηση ότι αγάπησες κάποιον, ότι ερωτεύτηκες κάποιον. Και αυτή είναι μια πολύτιμη πηγή θερμότητας. Στην πέμπτη συλλογή διηγημάτων του, ο μάγος της παράξενης, αινιγματικής μυθοπλασίας Χαρούκι Μουρακάμι επιστρέφει με μια σειρά από σπαρακτικά οικείες ιστορίες για την αγάπη, τη μοναξιά, την παιδική ηλικία και τη μνήμη, γραμμένες σε πρώτο ενικό, που ισορροπούν δεξιοτεχνικά μεταξύ πραγματικότητας και μη πραγματικότητας, σ’ ένα μείγμα μαγικού ρεαλισμού και νοσταλγικής αυτοβιογραφίας. Ονειρικές καταστάσεις, επινοημένα άλμπουμ της τζαζ, μαϊμούδες που μιλάνε και κλέβουν τα ονόματα των γυναικών που αγαπούν, το πάθος για τη μουσική και το μπέιζμπολ, η χαμένη νεότητα και οι εφηβικοί έρωτες: οκτώ μυστηριώδη όσο και φιλοσοφημένα αριστοτεχνικά διηγήματα από τον αδιαμφισβήτητο χρονικογράφο της σύγχρονης αποξένωσης.
Η άποψή μου:
«Η πρώτη ένδειξη πνευματικότητας είναι η απλότητα της έκφρασης».
---Πούσκιν, Ρώσος ποιητής---
Οκτώ ιστορίες, οκτώ διηγήματα που πιστεύω ότι μερικοί αναγνώστες θα τα βρουν ανούσια, πιθανόν βαρετά, ίσως και κουραστικά. Αλλά ποιά είναι τελικά η ουσία μίας ανάγνωσης; Να μας παρασύρει, μόνο σε τόπους μη πραγματικούς; Να δώσει στον αναγνώστη μία καταιγιστική δράση; Να προκαλέσει ανατριχίλες, να τον βάλει μέσα σε έναν ρομαντικό έρωτα, ή και να τους εκτοξεύσει τη φαντασία του σε μονοπάτια άγνωστα;
Φυσικά και είναι όλα αυτά τα στοιχεία μίας ανάγνωσης, και ακόμα περισσότερα. Μα υπάρχουν και κείμενα, που απλά εξιστορούν το απλό, το μη εξεζητημένο, την πορεία ενός ήρωα μέσα σε μία καθημερινότητα, γεμάτη φυσικά από όλα αυτά τα επιμέρους κομμάτια της, που συναντούμε όλοι μας. Αν λοιπόν θεωρήσετε αυτό το πολύ σπουδαίο βιβλίο του Μουρακάμι ως ένα άνευ λόγου υπάρξεως βιβλίο, συγχωρέστε με, αλλά θα πρέπει δίπλα του να προσθέσετε και τον «Οδυσσέα» του Τζέιμς Τζόυς, όπως και το «Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο» του Μαρσέλ Προυστ. Γιατί το «Σε Πρώτο Ενικό» μπορεί κάλλιστα να σταθεί δίπλα σε αυτούς τους ογκόλιθους της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Αν και είπαμε για απλότητα, ωστόσο δε σημαίνει ότι από το βιβλίο λείπει το υπερβατικό, ο έρωτας, η ένταση της στιγμής. Και εκεί διαφαίνεται η σπουδαιότητα και η μαστοριά ενός συγγραφέα. Να μπορεί να διηγείται ιστορίες, όσο κι αν αυτές είναι παράξενες και -τολμώ να πω- μερικές φορές αλλοπρόσαλλες, με μία απλή γραφή, σαν να πρόκειται για συμβάντα καθημερινά και ανούσια, εμπεριέχοντας όμως όλη αυτή τη αναγκαιότητα έκφρασης που θα πήγαζε από αυτές.
Για όλους αυτούς τους λόγους, θα σας πρότεινα να είστε αρκετά υπομονετικοί με το βιβλίο. Να εμβαθύνετε στις στιγμές πίσω από το προφανές. Να εισχωρήσετε στη θέση του γράφοντα και να κάνετε μέρος σας τη δική του οπτική. Μόνο έτσι μπορεί κατά τη γνώμη μου να διαβαστεί αυτό το βιβλίο.
Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Συγγραφέας: Χαρούκι Μουρακάμι
Μετάφραση: Βασίλης Κιμούλης
Σελίδες: 224
Ημερ. έκδοσης: 23/03/2023
ISBN: 978-618-01-4910-4
Βιογραφικό του συγγραφέα:
Ο Χαρούκι Μουρακάμι θεωρείται ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους συγγραφείς παγκοσμίως. Γεννήθηκε στο Κιότο το 1949 και παντρεύτηκε πολύ νωρίς, λίγο μετά τα είκοσι. Μαζί με τη γυναίκα του άνοιξαν ένα τζαζ κλαμπ στο Τόκιο με το όνομα Peter Cat. Ο Μουρακάμι αποδίδει την απόφασή του να γράψει σε μια παράδοξη στιγμή αιφνίδιας έμπνευσης κατά τη διάρκεια ενός αγώνα μπέιζμπολ. Παράλληλα με τη νυχτερινή εργασία του, εξακολούθησε να γράφει και να μεταφράζει μεγάλους Αμερικανούς συγγραφείς, αλλά στράφηκε αποκλειστικά στη συγγραφή μόνο μετά την τεράστια επιτυχία του μυθιστορήματος ¨Νορβηγικό δάσος", το οποίο έχει πουλήσει περισσότερα από 10.000.000 αντίτυπα σε όλο τον κόσμο και έγινε κινηματογραφική ταινία. Έκτοτε ο Μουρακάμι μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στην Ιαπωνία και τη Χαβάη, δουλεύοντας με πρωτοφανή συνέπεια τα μυθιστορήματά του. Αγαπάει ιδιαίτερα και έκανε κάποτε, μόνος του, τη διαδρομή του κλασικού μαραθωνίου της Αθήνας. Έχει τιμηθεί με τα βραβεία Franz Kafka, Jerusalem και Hans Christian Andersen, καθώς και το σημαντικότερο λογοτεχνικό βραβείο της Ιαπωνίας, το Yomiury, ενώ βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στους υποψηφίους για το βραβείο Νόμπελ.