Περίληψη οπισθόφυλλου:
Ο φόβος, ως αποτέλεσμα συζυγικής απιστίας. Οι διαβαθμίσεις της έντασής του, από την ανατριχίλα μέχρι τον πανικό. Το φάσμα των συναισθημάτων που τον συνοδεύουν, από την ηδονή μέχρι την επιθυμία του θανάτου.
Η ακτινογραφία του κοινωνικού σώματος που τον εκτρέφει, της μεγαλοαστικής τάξης.
Με ρεαλιστική ψυχολογική περιγραφή, με διεισδυτική κοινωνική ανάλυση και αμείωτη δραματική ένταση, ο Στέφαν Τσβάιχ παρατηρεί και ανατέμνει το φόβο: το ατομικό βίωμα και τις κοινωνικές συνιστώσες του.
Η άποψή μου:
(γράφει η Χρύσα Παναγοπούλου)
Κάθε φορά που πέφτει στα χέρια μου ένα ανάγνωσμα περασμένου αιώνα (α’ έκδοση 1920) εντυπωσιάζομαι από τα συναισθήματα που σου προκαλεί η απλότητα των λέξεων. Γιατί αν έχετε προσέξει το ύφος των μεγάλων συγγραφέων δεν είναι επιτηδευμένο, ούτε στολισμένο με πομπώδης εκφράσεις κι όμως, προκαλεί έντονα συναισθήματα. Προκαλεί επίσης αίσθηση η διαχρονικότητα των αναγνωσμάτων αυτών. Επέλεξα να διαβάσω το "Φόβος" γιατί αμυδρά μέσα στο μυαλό μου κάτι φώναζε «Το ξέρεις ότι είναι καλό». Φυσικά δεν περίμενα ότι μια νουβέλα μπορεί να δώσει τέτοια ερμηνεία και έκταση στη λέξη φόβος. Αυτός ο φόβος που ελλοχεύει σε κάθε σου βήμα. Αυτός ο φόβος του να χάσεις όλα όσα έχεις και να μην έχεις κουράγιο πλέον να ξεκινήσεις πάλι από την αρχή.
Παρακολούθησα την υπόθεση όχι ως απλός θεατής αλλά σαν ένα άτομο που συμπάσχει με την ηρωίδα, την Ιρένε. Αναρωτήθηκα πολλές φορές γιατί πρέπει να κάνουμε τη ζωή μας δύσκολη και εγκλωβιζόμαστε σε καταστάσεις που απεχθανόμαστε. Είτε συμφωνώ με την ηρωίδα μας, είτε όχι, πιστεύω ότι ο καθένας μας πρέπει να πορευτεί ανάλογα με τις επιλογές του. Αξίζει άραγε ένα στιγμιαίο πάθος να καταστρέψει τα πάντα στη ζωή σου; Η λογική όμως δεν χωρά σε θέματα καρδιάς και έτσι η Ιρένε βρίσκεται εγκλωβισμένη και τιμωρημένη από τον ίδιο της τον εαυτό.
Ένα αριστούργημα που αξίζει να διαβάσετε. Είναι ενδιαφέρον εδώ να σημειώσουμε ότι η Ιρένε πήρε σάρκα και οστά στον κινηματογράφο από την εξαιρετική Ίνγκριντ Μπέργκμαν.
Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Σειρά: MicroMEGA / Λογοτεχνία
Συγγραφέας: Stefan Zweig
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Κρίτσης
Σελίδες: 128
Ημερ. έκδοσης: Απρίλιος 2017
Ο πολυταξιδεμένος και πολυγραφότατος Στέφαν Τσβάιχ γεννήθηκε στη Βιέννη στις 28 Νοεμβρίου 1881. Ως το 1935 -αν εξαιρέσουμε το πολυάριθμα ταξίδια του στο εξωτερικό- ζει στην Αυστρία (Βιέννη και Σάλτσμπουργκ). Μεταφράζει Βερλαίν, Μπωντλαίρ και Βεράρεν, δημοσιεύει ποίηση ("Ασημένιες χορδές", "Τα πρώτα στεφάνια"), νουβέλες ("Φόβος", "Αμόκ", "Σύγχυση των αισθήσεων" κ.ά.), θεατρικά ("Βολπόνε"), δοκίμια, καθώς και τα περισσότερα έργα μια μεγάλης σειράς βιογραφικών μελετών και λογοτεχνικών πορτρέτων για μεγάλες προσωπικότητες του παρελθόντος ("Τρεις δάσκαλοι: Μπαλζάκ-Ντίκενς-Ντοστογιέφσκι", "Ρομαίν Ρολάν", "Μαρία Αντουανέτα", "Μαρία Στιούαρτ", "Θρίαμβος και τραγωδία του Εράσμου του Ρότερνταμ" κ.ά.). Το 1933, με την ανάληψη της εξουσίας από τους εθνικοσοσιαλιστές στη γειτονική Γερμανία, τα βιβλία του Τσβάιχ γίνονται στόχος της ναζιστικής προπαγάνδας. Το 1935 εγκαταλείπει οριστικά την Αυστρία, εγκαθίσταται στο Λονδίνο και το 1940 αποκτά τη βρετανική υπηκοότητα. Το 1941 φεύγει για τις ΗΠΑ και από κει για τη Βραζιλία. Πικραμένος από τα πολιτικά γεγονότα και από το τέλος της εποχής που περιγράφει στο αυτοβιογραφικό του έργο "Ο χθεσινός κόσμος", αυτοκτονεί μαζί με τη γυναίκα του στις 23 Φεβρουαρίου 1942 στην Πετρόπολη, κοντά στο Ρίο ντε Τζανέιρο.