Περίληψη οπισθόφυλλου:
Το ξέρω πως είμαι τρελή∙ μα η αγάπη κάποιον τρελαίνει...
Ιούνιος του 1908: Η Πηνελόπη Δέλτα βρίσκεται σε ένα σανατόριο στα περίχωρα της Βιέννης. Είναι μια γυναίκα με κηλιδωμένη ζωή. Σε αυτό το άσυλο των ταλαιπωρημένων ψυχών, μακριά από τις κόρες της, την έστειλαν για να ξεχάσει τον Ίωνα Δραγούμη, τον γοητευτικό διπλωμάτη που αγάπησε παράφορα, τον άνθρωπο που έγινε η αιτία να κλυδωνιστεί ο γάμος της. Όμως η επίσκεψή του εκεί τα αλλάζει όλα. Με φόντο τις καταπράσινες ερημιές και τα μεσαιωνικά πλακόστρωτα της κεντρικής Ευρώπης θα παλέψει για τη λύτρωση της καρδιάς της, ζώντας μαζί του τρεις μέρες που θα τη σημαδέψουν για πάντα.
Τριάντα τρία χρόνια αργότερα, τον Απρίλιο του 1941, οι Γερμανοί εισβάλλουν στην Αθήνα, και εκείνη, καθηλωμένη στο σαλόνι του σπιτιού της στην Κηφισιά, επιχειρεί τον τελευταίο απολογισμό της ζωής της, έχοντας πάρει μια μοιραία απόφαση: να ανταμώσει στον ουρανό τον άντρα που στερήθηκε κάποτε.
Το "Ιστορία χωρίς όνομα" είναι ένα βαθιά συγκινητικό μυθιστόρημα για το πάθος και την απώλεια, για τον έρωτα και τη μνήμη, για τις δεσμεύσεις της οικογένειας, για το σκοτάδι του πολέμου και τις πιο δραματικές στιγμές της Ελλάδας. Βασισμένος στα ημερολόγιά της, ο Στέφανος Δάνδολος αποτίει φόρο τιμής στον εύθραυστο ψυχισμό της σπουδαιότερης Ελληνίδας συγγραφέως του εικοστού αιώνα.
Η άποψή μου:
(γράφει η Ανδρομάχη Κοκόση)
Ήμουνα πολύ διστακτική στο να το διαβάσω, το ομολογώ. Γενικότερα αποφεύγω να διαβάζω βιβλία που αφορούν ανθρώπους που δεν υπάρχουν πια, τα συναισθήματα τους, τις πράξεις τους, τις ζωές τους. Τις περισσότερες φορές θεωρούνται ιντριγκαδόρικα και πιασάρικα, δείχνουν τα πράγματα από τη μία πλευρά και ίσως να εμπεριέχουν και ψήγματα κακοήθειας. Στην συγκεκριμένη περίπτωση με κέρδισε το ότι το βιβλίο βασίστηκε στη ημερολόγια της Πηνελόπης Δέλτα. Έτσι ξεκίνησα το ταξίδι.
Ο συγγραφέας στέκεται με απόλυτο σεβασμό μπροστά σε αυτόν τον μεγαλειώδη έρωτα. Επιλέγει να «παίξει», κεφάλαιο με κεφάλαιο, ανάμεσα σε δυο κομβικές στιγμές της ζωής της, στον Ιούνιο του 1908 και στον Απρίλιο του 1941. Στην μεν πρώτη περιγράφονται οι τρεις μέρες που έζησε μαζί με τον Ίωνα Δραγούμη, στη δεύτερη η εισβολή των Γερμανών στην Αθήνα και το φευγιό της.
Ό.τι αναφέρεται στο οπισθόφυλλο για το βιβλίο, αυτό και είναι: ένα βαθιά συγκινητικό μυθιστόρημα. Συγκινητικό όχι όμως από τερτίπια ή εκφράσεις του συγγραφέα. Είναι συγκινητική η ίδια η ιστορία τους, το μεγαλείο του έρωτά τους, η εσωτερική πάλη της ανάμεσα στο καθήκον της ως παντρεμένη και στον έρωτα που φώτιζε την ψυχή της.
Ο συγγραφέας Στέφανος Δάνδολος επιθυμεί, όπως ο ίδιος μας λέει στη σημείωση του, να μην το δούμε σαν ιστορική βιογραφία, αλλά σαν ένα μυθιστόρημα. Συμπληρώνει δε, πως πέρα του ότι βασίστηκε σε μια υπαρκτή ιστορία, περιέχει μυθοπλαστικές πινελιές. Δεν θα σας τις πω αυτές τις πινελιές. Αυτό που θα πω όμως, είναι ότι θεωρώ πως δεν αφαιρούν τίποτα από τη μαγεία της ιστορίας, αλλά συνυπάρχουν αρμονικά με την αλήθεια.
Είναι ένα βιβλίο που διάβασα μέσα σε ένα απόγευμα και που κλείνοντάς το, ήμουν δακρυσμένη. Ασυναίσθητα κοίταξα ψηλά και είπα: «τώρα πια είστε ελεύθεροι, είστε μαζί».
***Διαβάστε το άρθρο στην ιστοσελίδα του Boem Radio, που αφορά στο ανέβασμα θεατρικής παράστασης του εν λόγω βιβλίου.***
Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Θεματολογία: Ιστορικό Μυθιστόρημα, Αισθηματικό
Συγγραφέας: Στέφανος Δάνδολος
Ηλικία: 18+
Σελίδες: 344 / Διαστάσεις: 14 x 21 cm
Ημερ. έκδοσης: 23/11/2017
ISBN: 978-618-01-2242-8
Βιογραφικό του συγγραφέα:
Ο Στέφανος Δάνδολος γεννήθηκε το 1970. Εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1996. Για το σύνολο του έργου του τιμήθηκε το 2009 με το Βραβείο Μπότση, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας. Το 2004 χαρακτηρίστηκε από τον Παύλο Μάτεσι ο σημαντικότερος Έλληνας συγγραφέας της γενιάς του. Έχει γράψει έντεκα βιβλία, μεταξύ των οποίων τα μυθιστορήματα "Νέρων-Εγώ, ένας θεός", που εκδόθηκε με επιτυχία στην Ιταλία και "Η χορεύτρια του Διαβόλου", που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ψυχογιός και μεταφράστηκε στα τουρκικά.
Από τις εκδόσεις Ψυχογιός κυκλοφορεί επίσης το μυθιστόρημά του "Όταν θα δεις τη θάλασσα". Το 2008 ο Στέφανος Δάνδολος συμπεριλήφθηκε στην Παγκόσμια Ανθολογία Νέων Συγγραφέων, με αφορμή το Young Writers World Festival, που πραγματοποιήθηκε στη Νότια Κορέα. Το "Ιστορία χωρίς όνομα" είναι το δέκατο μυθιστόρημά του.