Περίληψη οπισθόφυλλου:
Χαρακτηρισμένος ως ο ύπατος των φιλοσόφων της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ο Μιχαήλ Ψελλός αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες αλλά και πιο αινιγματικές φυσιογνωμίες της εποχής του. Το πλούσιο συγγραφικό του έργο παρόλα αυτά, παραμένει μέχρι και σήμερα άγνωστο σε μεγάλο βαθμό. Η παρούσα μελέτη πραγματεύεται, ίσως για πρώτη φορά στη χώρα μας, την επίδραση που είχε η Νεοπλατωνική Φιλοσοφία στη σκέψη του Μιχαήλ Ψελλού και ευρύτερα στη βυζαντινή διανόηση.
Πιο ειδικά, η συγγραφέας εξετάζει διεξοδικά τις απόψεις του Ψελλού για την ύπαρξη και τη δράση των δαιμόνων, τη θεολογία για την ανύψωση της ψυχής προς το Θεό, την ιερατική τέχνη της Θεουργίας, τη διδασκαλία της αρετής και πολλές ακόμη θεματικές των διδαχών του Ψελλού, συγκροτώντας έτσι μια μοναδική στο είδος της εργασία για το σύνολο των ιδεών του σπουδαίου αυτού οραματιστή της πνευματικής αναζήτησης.
Η άποψή μου:
«Ο Ελληνικός λόγος λέγει ότι ουδείς εκ των Δαιμόνων είναι κακός, αλλά διαιρέσεις μεν αυτών ποιεί πολλές...»
---Μιχαήλ Ψελλός, 1018-1078, Βυζαντινός λόγιος---
Ο Μιχαήλ Ψελλός υπήρξε ένας μοναδικός λόγιος της εποχής του. Γνώστης φιλοσοφίας, θεολογίας, διπλωμάτης, μαθηματικός, αλχημιστής, αστρονόμος, φυσικός, νομικός και ιστορικός, γεννήθηκε υπό την ονομασία Κωνσταντίνος ενώ το Μιχαήλ είναι το όνομα που έλαβε κατά τη σύντομη παραμονή του σε μοναστήρι του Ολύμπου Βιθυνίας, όπου αποπέμφθηκε από τον αυτοκράτορα Μιχαήλ Ε΄, το οποίο και διατήρησε. Έζησε σε μία εποχή έντονων πολιτικών και στρατιωτικών διεργασιών του Βυζαντίου και κλήθηκε να υπηρετήσει διάφορους ηγεμόνες του. Λάτρης του Πλάτωνα και έντονος αμφισβητίας του Αριστοτέλη, θέλησε να συγκεράσει το Αρχαίο Ελληνικό Πνεύμα με τον Χριστιανισμό, γεγονός που τον έφερε πολλές φορές αντιμέτωπο με τις επικρατούσες και κραταιές συνθήκες και απόψεις της εποχής του. Σε αυτόν οφείλουμε τη γνώση για τον Ερμή τον Τρισμέγιστο, τον Ερμητισμό, τους Χαλδαϊκούς Χρησμούς, έργα δηλαδή και συγγραφείς του Αποκρυφισμού που ήταν πριν από αυτόν δύσκολο να βρούμε στη βιβλιογραφία.
Ένα από τα κείμενα, μεταξύ πολλών που συνέγραψε είναι και η «Μυσταγωγία - Η περί αοράτων φιλοσοφία». Μέσα σε αυτό το πόνημα η συγγραφέας Ελένη Ψωματάκη μάς γνωρίζει τον Ψελλό και μας δίνει όλη του την αναλυτικότατη διάθεση για την επικρατούσα φιλοσοφία περί δαιμόνων και λοιπών δυνάμεων. Κάνει ενδελεχή έρευνα και αναφορά τόσο στην Προχριστιανική εποχή και την Λαϊκή θρησκεία των Αρχαίων όσο και κατά τους Ελληνιστικούς και Ρωμαϊκούς Χρόνους, ακόμα και μέσα στον ίδιο τον Χριστιανισμό για τις θεωρίες, απόψεις, ιδεολογίες που επικρατούν για τον Αόρατο Κόσμο των Πνευμάτων. Αναφέρεται σε ισχύουσες συνθήκες και δόγματα άλλων λαών (Ασσύριοι, Χαλδαίοι κλπ), και παραθέτει την άποψή του περί Σώματος, Ψυχής, Έρωτα και για τον κατά αυτόν Θεϊκό Φως στον Ενάρετο Βίο.
Η συγγραφέας του βιβλίου αυτού έχει δημιουργήσει ένα καταπληκτικό ανάγνωσμα! Προσωπικά το βρήκα συναρπαστικό και χωρίς καμία διάθεση ακαδημαϊσμών, είναι ένα σύγγραμμα που διαβάζεται με εξαιρετική ευκολία και απόλαυση. Επίσης θα το πρότεινα ανεπιφύλακτα ως έναν «οδηγό» προς όσους ασχολούνται με τη συγγραφή βιβλίων ανάλογης θεματολογίας.
Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Συγγραφέας: Ελένη Ψωματάκη
Σελίδες: 328
Ημερ. έκδοσης: Σεπτέμβριος 2018
ISBN: 978-618-5298-13-5
Βιογραφικό της συγγραφέως:
Η Ελένη Ψωματάκη σπούδασε διεθνή διοίκηση επιχειρήσεων στο πανεπιστήμιο του Northumbria στο Newcastle και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές διοίκησης επιχειρήσεων στο πανεπιστήμιο του Nottingham. Έχει αναλάβει κατά το παρελθόν θέσεις marketing management σε εταιρείες τεχνολογίας και εκπαίδευσης. Σήμερα είναι marketing manager σε ναυτιλιακή εταιρεία και δημιουργός μιας επιτυχημένης αλυσίδας εκπαίδευσης. Η επαφή της με διαφορετικούς πολιτισμούς αποτέλεσε το έναυσμα για την πραγματοποίηση ποικίλων ερευνών. Η «Mυσταγωγία του Μιχαήλ Ψελλού» αποτελεί το πρώτο της συγγραφικό εγχείρημα.