Βιβλιοάποψη: "Καζανόβα: Η σονάτα των ραγισμένων καρδιών"

Περίληψη οπισθόφυλλου:
Ανάμεσα σε κανάλια βυθισμένα στην ομίχλη και εκθαμβωτικά μέγαρα αριστοκρατών, ξεπροβάλλει η Βενετία του 18ου αιώνα, πιο σαγηνευτική και ανηλεής από ποτέ: ο Τζάκομο Καζανόβα, γνωστός για το πάθος του για τις γυναίκες, έχει μόλις επιστρέψει στην πόλη και δεν αργεί να μπλεχτεί σε ένα σκοτεινό στοίχημα. Η γοητευτική αυστριακή κόμησσα Μάργκαρετ φον Στάινμπεργκ του υπόσχεται μια αξέχαστη ερωτική νύχτα αν καταφέρει να ξελογιάσει τη νεαρή Φραντσέσκα Ερίτσο, κόρη ενός από τους σημαντικότερους αριστοκράτες της Βενετίας.
Η πρόκληση αυτή όμως δεν είναι απλώς ένα ερωτικό παιχνίδι: πίσω της κρύβονται τα μεγαλεπήβολα όνειρα του ιεροεξεταστή Πιέτρο Γκαρτσόνι αλλά και η τύχη της ίδιας της Δημοκρατίας της Βενετίας, που τώρα παρακμάζει μέσα σε μια σκοτεινή και βίαιη εποχή. Η τοπική εξουσία σχετίζεται με βίαια κακοποιά στοιχεία, οι δολοφονίες είναι στην ημερήσια διάταξη και οι εκπρόσωποι του νόμου κινούν τα νήματα ορμώμενοι από όχι και τόσο ευγενή αισθήματα... Ο πιο σοβαρός μπελάς του Καζανόβα όμως είναι άλλος: για πρώτη φορά θα ερωτευτεί αληθινά.
Ο Matteo Strukul συνδυάζει με μαεστρία την περιπέτεια με τις ερωτικές ίντριγκες, την ιστορική ανασύσταση των γεγονότων με την επινόηση, πετυχαίνοντας να αποδώσει με πρωτοτυπία, δυναμισμό και φρέσκο βλέμμα το πνεύμα μιας συναρπαστικής εποχής.


Η άποψή μου:
(γράφει η Μαριάννα Φλέσσα)
Θα μπορούσε να πει κανείς, ότι είναι ένα ακόμα βιβλίο για τον Καζανόβα. Αυτή τη φορά όμως, η μυθιστορηματική βιογραφία, μας έρχεται από ένα μετρ του είδους, τον Ματτέο Στρουκούλ. Βετεράνος των μυθιστορημάτων εποχής και έχοντας στο ενεργητικό του την επιτυχημένη και βραβευμένη τριλογία «Οι Μέδικοι», καταπιάνεται με ένα θέμα που ενώ έχουν γραφτεί πολλά, ταυτόχρονα είναι τόσο άγνωστο: τον Τζιάκομο Καζανόβα. Ο ήρωας, στερεοτυπικά, στο μυαλό μας έχει τη θέση ενός τυχοδιώκτη, ενός ελεύθερου πνεύματος που συνεχώς ερωτοτροπεί, μίας ακόλαστης προσωπικότητας, του άνδρα που αλλάζει τη μία ερωμένη μετά την άλλη, αφήνοντας πληγωμένες καρδιές στο δρόμο του. Ο Καζανόβα του Στρουκούλ όμως είναι κάτι περισσότερο. Αλλά ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή.

Στα μέσα του 18ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα το καλοκαίρι του 1755, βρίσκουμε τον ήρωά μας να επιστρέφει στην πολυαγαπημένη του Βενετία, μετά από μακρά απουσία και περιπλάνησή του σε όλη την Ευρώπη. Είναι μία ιδιαίτερη στιγμή στην ιστορία της πόλης, η οποία αλλάζει και είναι δύσκολο να κυβερνηθεί καθώς ο Δόγης (ο εκλεγμένος από την αριστοκρατία διοικητής-άρχοντας) είναι άρρωστος και ήδη έχουν αρχίσει να εξυφαίνονται συνωμοσίες για την διαδοχή του από τον Πιέτρο Γκαρτσόνι, τον κακόβουλο και αδίστακτο αξιωματούχο, που επιθυμεί να εκμεταλλευτεί το κενό εξουσίας. Παρακμιακή στιγμή για την Δημοκρατία και τα πάντα είναι τόσο κοντά στο να μεταβούν στο χάος, καθώς μετά από αλλεπάλληλες πολεμικές ήττες, τα ταμεία της Γαληνοτάτης είναι άδεια. Η άνοδος της Αυστριακής Αυτοκρατορίας από την άλλη, ως σθεναρή στρατιωτικοπολιτική δύναμη της εποχής, επιβαρύνει τη φθίνουσα θέση της πόλης, που κάποιοι πολίτες της είναι έτοιμοι να προδώσουν, προκειμένου να κερδίσουν την εξουσία.

Ακριβώς τη στιγμή αυτή επιστρέφει ο Καζανόβα. Η φήμη του ως γυναικοκατακτητή προηγείται της άφιξής του και άμεσα προσκαλείται και προκαλείται από την όμορφη αυστριακή κοντέσσα Μάργκαρετ φον Στάινμπερκ να βάλει ένα στοίχημα μαζί της: να παρασύρει τη νεαρά και αθώα Φραντσέσκα Ερίτσο, γόνο αριστοκρατικής βενετσιάνικης οικογένειας και κόρη ενός πολύ σημαντικού άντρα της πόλης, στο κρεβάτι του. Το αντάλλαγμα είναι μια νύχτα πάθους με την ασύγκριτα γοητευτική Μάργκαρετ. Ο ήρωάς μας δέχεται την πρόκληση αλλά πολύ γρήγορα η αθώα Φραντσέσκα γίνεται το ουσιαστικό αντικείμενο του πόθου του. Την ερωτεύεται και φυσικά αυτό προκαλεί τη μήνη της Μάργκαρετ και με αποτέλεσμα, σύντομα, τον ίδιο να μονομαχεί με κίνδυνο της ζωής του και να παίρνει το δρόμο προς τη φυλακή. Είναι αυτός ο λόγος που ο Καζανόβα θα αντιμετωπίσει αυτούς τους κινδύνους ή μήπως παίζουν σημαντικό ρόλο και οι πολιτικές μηχανορραφίες που αφορούν το ίδιο το Βένετο; Γεγονός είναι ότι η άφιξή του δεν περνάει απαρατήρητη. Όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα πάνω του: από τις κυρίες που τον περιμένουν ως είδωλο, τους ανθρώπους που τον φοβούνται ως αντίπαλο και τελικά τους πολιτικούς που τον βλέπουν ως απειλή για την ηρεμία της πόλης...

Δεν θα γράψω περισσότερα για την υπόθεση του βιβλίου αλλά η πλοκή του δεν είναι μια απλή ερωτική ιστορία, όπως κάποιος θα μπορούσε επιπόλαια να υποθέσει. Αν και φαινομενικά ο συγγραφέας επικεντρώνεται σε ένα απομονωμένο επεισόδιο της ζωής του Καζανόβα, στην ουσία ανακατασκευάζει επιτυχώς όλο το κοινωνικό, πολιτικό, ιστορικό πλαίσιο της εποχής με φόντο την νωχελική και κουρασμένη Βενετία του 18ου αιώνα. Και δε σταματά εκεί. Σπουδαία επιτυχία του είναι η ολοζώντανη ενσωμάτωση και του πολιτιστικού κλίματος της πόλης. Από τις σελίδες παρελαύνουν όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες που μεγαλούργησαν εκεί την εποχή αυτή: οι σπουδαίοι ζωγράφοι Τιέπολο και Καναλέττο, ο μαγικός προμπαρόκ μουσικός Μπενεντέττο Μαρτσέλλο με τις σονάτες του που μοιάζουν «σαν ανεμοστρόβιλος της αιωνιότητας», οι λαμπρές και δημοφιλείς θεατρικές παραστάσεις του Κάρλο Γκολντόνι. Παρά την πολιτική παρακμή της, η Δημοκρατία ανθεί στις τέχνες. Η αναφορά τους από τον συγγραφέα στο πλαίσιο της αφήγησης, θεωρώ ότι είναι ένα καταπληκτικό μάθημα Ιστορίας της Τέχνης για τη Βενετία των μέσων του 18ου αιώνα!

Διάβασα με αγωνία το βιβλίο που αν και είναι σχεδόν 400 σελίδες, η γεμάτη εκπλήξεις και ανατροπές πλοκή του με καθήλωσε και το τελείωσα πολύ γρήγορα. Αριστοτεχνικός ο τρόπος που περιγράφονται οι χαρακτήρες, καθόλου μονοδιάστατοι, πλούσιοι σε λεπτομέρειες με πολλές όψεις και επίπεδα. Με έκπληξη διαπίστωσα πόσο γοητευτικά και ευαίσθητα μοναδικός είναι ο Καζανόβα. Για να είμαι ειλικρινής, θεωρούσα ότι ένας τόσο μεγάλος καρδιοκατακτητής είναι απόλυτα κυνικός, πιο σκληρός ως προς τα αισθήματά του προς τις γυναίκες, αρνούμενος ακόμα και την παραμικρή ύπαρξη του έρωτα ως συναίσθημα. Κι όμως, ο συγγραφέας τον κάνει τρυφερό και υποταγμένο στον έρωτά του για τη νεαρή Φραντσέσκα κι αυτό είναι απόλυτα αναμενόμενο! Τέτοιες μικρές λεπτομέρειες κάνουν το βιβλίο ενδιαφέρον και σε συνάρτηση με τα ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία εποχής, ακαταμάχητο!

Δεν θα χαρακτήριζα την υπόθεση πρωτότυπη. Ο ίδιος ο συγγραφέας σε συνεντεύξεις του παραδέχεται ότι θα μας θυμίσει τις «Επικίνδυνες Σχέσεις» του Πιερ Σοντερλό ντε Λακλό και τις «Αναμνήσεις του Μπάρυ Λίντον» του Γουίλιαμ Θάκερυ, δύο πολύ σημαντικών μυθιστορημάτων του 18ου αιώνα. Ξανατονίζω ότι η ενσωμάτωση της πολιτικής και πολιτιστικής ιστορίας του Βένετο είναι αυτό που κάνει τη διαφορά, καθώς επίσης και η έξυπνη μεταστροφή του θέματος από ένα ερωτικό μυθιστόρημα σε μία περιπέτεια εποχής με στοιχεία συνωμοσίας, εξαπάτησης και συνεχείς ανατροπές. Τέλος, να αναφέρω ότι η πολύ καλή μετάφραση της κας. Στέλλας Πεκιαρίδη, της εξαιρετικής γραφής του Ματτέο Στρουκούλ αναδεικνύει ακόμα περισσότερο τα πλεονεκτήματα του βιβλίου. Σας το προτείνω με ιδιαίτερη χαρά.


Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Συγγραφέας: Matteo Strukul
Μετάφραση: Στέλλα Πεκιαρίδη
Σελίδες: 408
Ημερ. έκδοσης: 17/10/2019
ISBN: 978-618-03-1935-4


Βιογραφικό του συγγραφέα:
Ο Ιταλός Matteo Strukul γεννήθηκε το 1973.

Πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα το 2011 και έγινε γνωστός με την πολυμεταφρασμένη best seller σειρά "Οι Μέδικοι" για την οποία τιμήθηκε με το Premio Bancarella το 2017.

Γράφει στο πολιτιστικό τμήμα της Venerdi di Repubblica και ζει με τη γυναίκα του μεταξύ Πάντοβας (που είναι και η γενέτειρά του), Βερολίνου και Τρανσυλβανίας.
Μοιράσου το άρθρο: :
 
Copyright © 2017-2024. ΒΙΒΛΙΟΣΗΜΕΙΑ - All Rights Reserved
Created by Vivliosimeia | Published by Vivliosimeia |
Proudly powered by Vivliosimeia.blogspot.gr