Περίληψη οπισθόφυλλου:
Η Πία Στόκλιν, δημοφιλής συγγραφέας, εξαφανίζεται κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες μερικές μέρες πριν από την πολυαναμενόμενη κυκλοφορία του νέου της βιβλίου.
Ο Ρόμπερτ Φίσερ, διακεκριμένος ψυχολόγος, αυτοκτονεί πέφτοντας στις γραμμές του σιδηροδρομικού σταθμού του Κίλχμπεργκ, ενώ λίγο νωρίτερα έχει εντοπιστεί η Πία Στόκλιν, βάναυσα χτυπημένη, στην περιοχή του Μπελβιού.
Η Ρενάτα Κίμαν, ειδική πράκτορας του FBI, λαμβάνει ξαφνικά ένα παράξενο μήνυμα, που την τοποθετεί στον πυρήνα μιας πρωτοφανούς υπόθεσης. Κάποιος φαίνεται να αντιγράφει καρέ καρέ σκηνές από το τελευταίο βιβλίο της δημοφιλούς συγγραφέως, σε ένα παιχνίδι που δοκιμάζει τα όρια της λογικής.
Τι συνδέει την απαγωγή της Πία Στόκλιν με την αυτοκτονία του Ρόμπερτ Φίσερ; Τι συμβολίζουν οι γρίφοι που συνεχίζει να λαμβάνει η Ρενάτα Κίμαν; Ποιος είναι ο επόμενος στόχος ενός μανιακού που χτυπά πάντα με ακρίβεια, σκορπώντας τον θάνατο;
Ένα ξέφρενο κυνηγητό έχει ξεκινήσει στους δρόμους της Ζυρίχης. Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την ειδική πράκτορα και τον συνεργάτη της, αστυνόμο Στέφαν Βέμπερ.
Κι ενώ κάθε ώρα που περνά καταδιώκει τις κινήσεις τους, εκείνοι τρέχουν να προλάβουν. Θα καταφέρουν να φτάσουν πρώτοι στον επόμενο σταθμό;
Η άποψή μου:
(γράφει η Λιάνα Τζιμογιάννη)
Έχοντας διαβάσει ό,τι έχει γράψει η Βασιλική, θα’λεγα πως αδημονούσα να δω πόσο καλύτερη ιστορία μπορούσε να μου δώσει, για να ικανοποιήσει τη Μάτα Χάρι μέσα μου... Δεν τα κατάφερε απλώς... ΘΡΙΑΜΒΕΥΣΕ! Τελειώνοντας κάθε της προηγούμενο ανάγνωσμα, έμενα ευχαριστημένη για την απόδοση της υπόθεσης, μα και εκνευρισμένη που με άφηνε άφωνη για την ταυτότητα του δολοφόνου. Ήλπιζα ότι στο «Τρέξε» θα μπορούσα να ανακαλύψω τον ένοχο, προτού τερματίσω τη διαδρομή!
Τζίφος! Το μόνο που κατάφερα ήταν να’χω συνεχώς υποψίες και θεωρίες συνομωσίας, που η μια μετά την άλλη καταρρίπτονταν! Μέχρι που σκέφτηκα ότι ίσως να διαβάζω μια παραλλαγή του «Βασικό Ένστικτο» του Βερχόφεν, με τη Σάρον Στόουν ως “συγγραφέα”, να μη με έχει πείσει απόλυτα για την αθωότητά της, όταν κατηγορήθηκε πως αναπαράστησε σκηνές από το βιβλίο της! Καμιά σχέση!
Η ανάγνωση άρχισε ένα Σάββατο-Ιουνίου του 2016 και τελείωσε το ίδιο Σάββατο! Ας ξεκινήσω με το όχι και τόσο γοητευτικό εξώφυλλο κατά τη γνώμη μου. Περίμενα να δω αν η υπόθεση θα κατέληγε κάπου, που να δικαιολογεί την ύπαρξη της πεταλούδας συμβολικά. Για παράδειγμα, μου γεννήθηκε η εντύπωση ότι όπως η πεταλούδα πετά από λουλούδι σε λουλούδι, έτσι και οι πρωταγωνιστές μας θα πήγαιναν από σταθμό σε σταθμό! Όμως, τελικά η επιλογή της λέξης «σταθμός» δεν είναι δοσμένη κυριολεκτικά, αλλά μεταφορικά. Δε θα δεις κυνήγι δολοφόνων από τον τάδε σταθμό τρένου στον δείνα ή από το ένα λιμάνι στο άλλο, όπως σε προκαταβάλλει ο τίτλος. Σαφώς υπάρχουν εναλλαγές σκηνών από μέρος σε μέρος, αλλά αντί για την πεταλούδα, θα προτιμούσα ένα εξώφυλλο σε πιο... γρήγορους ρυθμούς, όπως με εικόνες τύπου καρέ-καρέ!
Η Λεβεντάκη ξεκινά το βιβλίο με τη σκηνή της αυτοκτονίας, την οποία περιγράφει τόσο θεαματικά, όσο χρειάζεται να σε κάνει να κρατήσεις την ανάσα σου και να βουτήξεις στα επόμενα κεφάλαια, ζητώντας να μάθεις το γιατί. Στη μετέπειτα ανάγνωση, εγώ προσωπικά δεν έδωσα βάση στα στοιχεία της εκάστοτε τοποθεσίας, τα οποία δίνονται στην αρχή κάθε κεφαλαίου, καθώς το μυαλό μου ήδη έπλαθε σενάρια για ν’αποδείξω στην Ελληνίδα Άγκαθα Κρίστι ότι είμαι άξια μαθήτρια-ακόλουθός της!
Τα γεγονότα τρέχουν ραγδαία. Μαρτυρίες κατατίθενται... Εντυπώσεις μένουν... Στοιχεία συλλέγονται προς εξέταση... Αναμνήσεις έρχονται στο προσκήνιο για να δικαιολογήσουν ψευδείς πράξεις που τα media πάντα στήνουν... Ο Κοέλιο έλεγε ότι «οι άνθρωποι ακούν μόνο αυτό που θέλουν ν’ακούσουν». Έτσι, κάποιοι ήθελαν να πιστέψουν στην ενοχή ενός “αποδιοπομπαίου τράγου”, επειδή τους συνέφερε! Μια δίκη, ένα αποτέλεσμα, σκέψεις για την αθωότητα του κατηγορουμένου... συνομωσία; Ίσως! Μήπως η απαγωγή της συγγραφέως Πία Στόκλιν είναι σκηνοθετημένη για να ξεσπάσει ντόρος και να πουληθούν βιβλία; Μήπως ο ένοχος είναι αυτός που βάζει πάνω απ’όλα το κέρδος της έκδοσης ή μήπως αυτός που στοχεύει σε μεγάλη ζωή με τα φώτα της να τυφλώνουν τόσο, ώστε να μη μπορεί να διακρίνει το δηλητήριο που του βάζουν στο ποτήρι; Μήπως η γραμματέας της, η Νίνα, είναι βαλτή για να την ξεκάνει; Μα σάμπως υπάρχει και κάποιος που δεν τρέφει κακές βλέψεις για τη συγγραφέα; Όλα τα άτομα που θα υποψιαστείς, βρίσκουν τραγικό θάνατο λίγες σελίδες μετά! Ποιος μένει;
Σκηνές καταιγιστικές καλύπτουν το φάσμα του βιβλίου. Ακριβώς όπως και στα δυο προηγούμενα και παράλληλα με την εναλλαγή σκηνών, παρεμβάλλεται μονόλογος του δολοφόνου, χωρίς φυσικά να γνωρίζουμε το φύλο ή στοιχεία για την ταυτότητά του/της. Τίποτε δεν είναι προφανές, εκτός από τη βλακεία κάποιων που πιστεύουν ότι θα γλιτώσουν και χάνουν στις λεπτομέρειες!
Ο Αστυνόμος Στεφάν και η πράκτορας του FBI Ρενάτα είναι δυο χαρακτήρες τελείως αντισυμβατικοί μεταξύ τους, αλλά η συνεργασία τους αποδίδει καρπούς για την εύρεση του στόχου. Έξυπνοι και διορατικοί και οι δυο, προσπαθούν να λύσουν τους γρίφους που τους αφήνει ο δολοφόνος μόνο μετά τη δολοφονία ενός προσώπου. Ο δε Στεφάν εμπλέκεται και συναισθηματικά με κάποια από τους υπόπτους και η κρίση του θολώνει κάποιες στιγμές, ενώ η Ρενάτα Κίμαν σαφώς ανώτερή του, καταφέρνει να ηγηθεί της υπόθεσης πιο αποτελεσματικά. Τα πτώματα πληθαίνουν, κάτι που πρέπει να σταματήσουν γρήγορα! Όχι τίποτε άλλο, αλλά μάς τελειώνουν οι ύποπτοι! Εκτός από την αποκάλυψη του δολοφόνου, που ίσως έχεις υποψιαστεί, η Λεβεντάκη εστιάζει και σε συγγενικό δεσμό μεταξύ των ηρώων! Ποια άτομα είναι αυτά και γιατί το κρύβουν; Ούτε που σου περνά από το μυαλό! Η ανατροπή σε όλο της το μεγαλείο!
Η γραφή της συγγραφέως σε αυτό το βιβλίο είναι λίγο διαφορετική από τα προηγούμενα. Δεν εστιάζει τόσο στις λυρικές περιγραφές (που ήταν το αναγνωριστικό της στη «Μοναξιά» και στα «Μονοπάτια») παρά δίνει περισσότερους πόντους στο αστυνομικό στοιχείο! Και αυτή η τεχνική την οδηγεί στην υπέρβαση, σε κάτι που της πάει και να το ακολουθήσει και στα επόμενα! Γιατί, τι νομίζετε, δε θα’χει επόμενα; Φυσικά και θα’χει! Η Ελληνίδα πρωταγωνίστριά της, η Ρενάτα Κίμαν είναι πραγματική κι έχει όλα τα φόντα να είναι παρούσα και σε άλλα παρόμοια κυνηγητά για δολοφόνους. Επιθυμία μου είναι να τη δω ζευγάρι με τον Στεφάν, που ως επαγγελματικό δίδυμο είχαν επιτυχία, ως ζευγάρι όμως; Θα μπορούσαν να είναι μαζί;
Το λεξιλόγιο είναι πλούσιο (με ορισμένες άγνωστες -για μένα- λέξεις), η πλοκή ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια σου με την κινηματογραφική προεπισκόπηση της Λεβεντάκη και τίποτα περιττό δεν υπάρχει, ή αν υπάρχει, δε μειώνει στο ελάχιστο την επιτυχία και πρωτοτυπία του «Τρέξε».
Και όπως η Άγκαθα Κρίστι με τον Πουαρό της στο τέλος του κάθε έργου, έτσι και η Λεβεντάκη φτάνει μαεστρικά σε ένα τέλος με απόλυτα λογικούς συνειρμούς. Ευτυχώς, διαθέτουμε υλικό από εξέχουσες προσωπικότητες της Ιστορίας μας, πολύ πλούσιο για τη συγγραφέα, ώστε να εμπλουτίσει κι άλλους γρίφους, προκειμένου να λυθούν από μια Ρενάτα Κίμαν!
Συγχαρητήρια Βασιλική μου, καθώς άλλο ένα λογοτεχνικό διαμάντι προστέθηκε στην κοσμηματοθήκη της βιβλιοθήκης μου!
Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Θεματολογία: Αστυνομικό
Συγγραφέας: Βασιλική Λεβεντάκη
Σελίδες: 368
Ημερ. έκδοσης: 2016
ISBN: 978-960-14-3022-5