Βιβλιοάποψη: "Σήκω από πάνω μου"

---Δημοσίευση: 16/01/2024---
Περίληψη οπισθόφυλλου:
«Διάολέ μου, εσύ στην κόλαση να βρεθείς, θα τον βρεις τον δρόμο σου», έλεγε πάντα η θεία Λένια. Κι η Νίνα, ολομόναχη σε μια εξαμελή οικογένεια, την άκουγε.

Ασυμβίβαστη, με μια εμμονική αφοσίωση στον δίδυμό της, Χρίστο, αλωνίζει τα σοκάκια της Άνω Πόλης. Ώσπου μια αλλιώτικη ζωή της προσφέρεται στη γενέτειρα του πατέρα τους, τη Νέα Υόρκη. Θαμπωμένη από όλα όσα έχει φέρει μαζί του το καινούργιο, η Νίνα συνεχίζει να χάνεται στις λεωφόρους και στο χάος μέσα στο κεφάλι της, ωσότου στη ζωή της μπαίνει ένας άντρας που της δίνει ανέλπιστη προσοχή και αποδοχή. Ερωτευμένη, απεγνωσμένη να ξεριζώσει τον πόνο κάθε απώλειας που τη βασανίζει, η Νίνα παραδίδεται άνευ όρων, για να βρεθεί παγιδευμένη σ’ έναν κυκεώνα συναισθηματικής, σεξουαλικής και σωματικής κακοποίησης. Σε αυτό το μυθιστόρημα οι προσωπικές επιλογές, συχνά αυτοκαταστροφικές, και τα αδιέξοδα από τις παρερμηνείες και τις προοπτικές στις ανθρώπινες σχέσεις φωνάζουν δυνατά «Σήκω από πάνω μου». Μπορείς να συγχωρήσεις πρώτα τον εαυτό σου και να ξεχάσεις για να συνεχίσεις;


Η άποψή μου:
(γράφει η Ρούλα Κεφάκη)
Η Νίνα είναι ατίθαση. Ανεξάρτητη. Αντιδραστική. Αντισυμβατική. Επαναστάτρια. Ελεύθερο πνεύμα. Δεν υπακούει σε νόρμες και κανόνες, δε νοιάζεται να είναι αρεστή, γράφει στα παλιά της τα πάνινα τα «πρέπει». Τη βρίσκει σεργιανίζοντας στα στενά της Άνω Πόλης, χωρίς να δίνει λογαριασμό σε κανέναν. Είναι έφηβη, είναι η δίδυμη αδερφή του Χρίστου, είναι διάολος. Αυτό της λέει η μάνα της, η θεία της η Λένια, η γιαγιά της η Κωστούλα, ο κόσμος όλος. «Θα σπάσεις τα μούτρα σου. Θα το βρεις από κει που δεν το περιμένεις». Και έχει βάλει σκοπό να τους επιβεβαιώσει -το λες και αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Κι ας τρώει ξύλο από τη Βέτα. Κι ας την κοιτάζει με μισό μάτι η αδερφή της η Άντζελα. Κι ας έχει γίνει κολλιτσίδα στον δίδυμό της, τον Χρίστο. Κι ας την χιλιοπαρακαλεί να ωριμάσει ο μεγάλος της αδερφός, ο Βίκτωρ.

Και μετά έρχονται τα πάνω-κάτω και η Νίνα βρίσκεται με τα μούτρα στο χώμα από την τρικλοποδιά που της έβαλε η ζωή. Κι όταν σηκώνεται, δε βρίσκεται πια στη Θεσσαλονίκη, δε βολτάρει στην Ικτίνου, αλλά στη Νέα Υόρκη, κάνει skate στους δρόμους του Μανχάταν με τα φθαρμένα της Converse. Εκείνη, το αλητάκι, ο τσαμπουκάς, αίφνης σε έναν άλλο, αταίριαστο κόσμο. Η Νίνα θέλει, πρέπει να είναι, η ίδια. Τι άλλαξε εξάλλου εκτός από τη ζωή της όλη; Σιχαίνεται τον οίκτο και παραμένει κολλημένη στον Χρίστο, το αποκούμπι της, τη μόνη σταθερά στη ζωή της, όπως ήταν παλιά, όπως κατέληξε να είναι τώρα.

Κι όταν όλα αλλάζουν ξανά, πάντα προς το χειρότερο, ποτέ προς το καλύτερο, όταν το γκρι ξαναγίνεται μαύρο, πιο σκοτεινό από κάθε άλλη φορά, όταν νιώθει ότι χάνει το μυαλό της και βουλιάζει βαθιά και η ανάσα της βγαίνει με δυσκολία (η ανάσα της άλλωστε δε θα βγει ποτέ ξανά η ίδια), τότε εμφανίζεται εκείνος. Για να της δώσει σημασία, αυτήν που δεν ήξερε ότι είχε ανάγκη, που προσπάθησε με νύχια και δόντια να απαρνηθεί, αλλά στην πραγματικότητα λαχταρούσε σε όλη της την ύπαρξη. Γίνεται ξανθιά, φοράει γόβες, στενά φορέματα και ακριβές φίρμες, μένει σε ένα μεγάλο σπίτι, τώρα είναι η Νίνα του. «Είδες, μαμά; Έγινα κάποια, είμαι του Λούσιαν, αυτό δεν ήθελες από μένα;». Έχει ακριβά ρούχα, πετυχημένο σύντροφο, μια άλλη ζωή, φίλους δεν έχει πια, ούτε οικογένεια. Η Νίνα της Άνω Πόλης, η Νίνα του Χρίστου, η Νίνα του Έντι, η Νίνα του Λούσιαν, η Νίνα κανενός. Ούτε του εαυτού της.

Η ηρωίδα που έπλασε η Λίνα Βαρότση στο πρώτο συγγραφικό της ταξίδι, αυτό που ξεκίνησε και τέλειωσε στον τόπο καταγωγής της, τη Θεσσαλονίκη, σε παρασύρει στην ιστορία της τόσο ορμητικά όσο ορμητικός είναι ο χαρακτήρας της Νίνας. Η γραφή γλαφυρή, ευθεία, άμεση, τα συναισθήματα σκληρά, ο πόνος της απώλειας πανταχού παρών, φτάνει μέχρι την καρδιά του αναγνώστη.

Πόνεσα κι εγώ μαζί της, αλλά περισσότερο θύμωσα. Και αφού γκρίνιαξα λίγο (καλά, πολύ) στη Λίνα, οι μέρες πέρασαν και η ιστορία της Νίνας έκατσε μέσα μου, κατάλαβα γιατί. Είχα προσδοκίες, απαιτήσεις, εγώ που νωρίτερα έκρινα όσους απαιτούσαν πράγματα από εκείνη. Τη φόρτωσα με τα δικά μου «πρέπει», λησμόνησα τα βιώματά της (κι ας μοιραζόμαστε ένα κοινό) και όταν δεν αντέδρασε όπως -εγώ θεωρούσα ότι- όφειλε, της κάκιωσα. Για λίγο. Μετά (την) πόνεσα, την αγάπησα. Και της έδωσα ραντεβού στη Θεσσαλονίκη, στα παλιά μου τα μέρη, να μου διηγηθεί την ιστορία της από την αρχή, να κλάψουμε παρέα για τους ανθρώπους μας που χάσαμε...


Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Συγγραφέας: Λίνα Βαρότση
Σελίδες: 480
Ημερ. έκδοσης: 23/11/2023
ISBN: 978-618-03-3827-0


Βιογραφικό της συγγραφέως:
Η Λίνα Προδρομίδου-Βαρότση γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Από το 2003 έως το 2020 έζησε στη Μεγάλη Βρετανία, όπου εργάστηκε στην κινηματογραφική βιομηχανία και την Ανώτατη Εκπαίδευση. Κατέχει πτυχίο Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ, μεταπτυχιακό στην Παραγωγή και Σκηνοθεσία, και διδακτορικό στη Δημιουργική Γραφή. Η μονογραφία της, που αφορά τη δημιουργία του μυθοπλαστικού χαρακτήρα, Conceptualisation and Exposition: a Theory of Character Construction, κυκλοφορεί διεθνώς από τον εκδοτικό οίκο Routledge, New York. Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε ακαδημαϊκά συνέδρια δημιουργικής γραφής. Τον Ιούνιο του 2020, επαναπατρίστηκε με την οικογένειά της στη Θεσσαλονίκη, όπου και ζει. Το "Σήκω από πάνω μου" είναι το πρώτο της μυθιστόρημα.
Μοιράσου το άρθρο: :
 
Copyright © 2017-2024. ΒΙΒΛΙΟΣΗΜΕΙΑ - All Rights Reserved
Created by Vivliosimeia | Published by Vivliosimeia |
Proudly powered by Vivliosimeia.blogspot.gr