Περίληψη οπισθόφυλλου:
Ξέρεις γιατί δε διστάζω να σε θυσιάσω; Γιατί είσαι ζυμωμένη στα κύτταρά μου. Δεν υπάρχουν όρια μεταξύ μας. Δεν είμαστε δύο, είμαστε ένα... Μια ψυχή σε δυο κορμιά... Και δεν πειράζει αν πεθάνει η μια... Αρκεί να ζήσει η άλλη! Αποφάσισα να ζήσω εγώ, αλλά πάντα θα σε κουβαλάω κολλημένη επάνω μου! Γιατί εγώ είμαι εσύ!
Δυο γυναίκες, μια αμύθητη περιουσία, ένα τρανταχτό όνομα και το πιο σημαντικό ερώτημα: Ποια από τις δύο είναι η πραγματική Ισιδώρα Κοσμίδη;
Η φατρία του Κύκνου και η φατρία του Δράκου, δυο οικογένειες με απαρχές χαμένες στον χρόνο, που γεννούν τις πιο δυνατές μάγισσες της Αιγύπτου. Γυναίκες αντίπαλες που φέρνουν στην ψυχή τους το φως και το σκοτάδι. Μια ιστορία γεμάτη γητειές, ξόρκια, μπαχάρια, σερμπέτια, βοτάνια και γλυκό καπνό ζυμωμένο με μέλι, που σε ταξιδεύει στην πιο μαγική πόλη της Ανατολής, την κοσμοπολίτικη Αλεξάνδρεια, την αιώνια πόλη με τα δυο πρόσωπα. Και κατόπιν η μετάβαση στην Αθήνα και η τελική αναμέτρηση τη δεκαετία του ’60. Ένας αγώνας μέχρι θανάτου, γιατί η Αλεξάνδρεια δεν τις χωράει και τις δύο... και πρέπει να μείνει μόνο μία...
Η άποψή μου:
Η Δήμητρα Ιωάννου μας συναρπάζει, μεταφέροντάς μας στον κόσμο της Αλεξάνδρειας. Ένα βιβλίο γεμάτο από γλυκό καπνό, αραβικά εδέσματα και μαγεία, όπως ακριβώς μας υπόσχεται και ο υπότιτλός του.
Η ιστορία τοποθετείται το 1948, στην Αλεξάνδρεια, μια πόλη με δύο όψεις. Αυτή της λάμψης και του σκοταδιού. Δύο κόσμοι εκ διαμέτρου αντίθετοι. Ο κόσμος της Ραλλούς, μιας κοπέλας αδίστακτης, η οποία ζει σε μια φτωχογειτονιά της Αλεξάνδρειας, μεγαλωμένη ανάμεσα σε ξόρκια και μάγια και από την άλλη, ο κόσμος της Ισιδώρας Κοσμίδη, κόρης του Βύρωνα Κοσμίδη, μεγαλοβαμβακά η οποία ζει με ανέσεις σε έναν κόσμο άφατης χλιδής. Δύο κορίτσια που μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό με εξαίρεση το χρώμα των μαλλιών τους. Δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Μια ιδιότυπη φιλία ενώνει τα δύο κορίτσια, όμως η μια εκ των δύο έχει σκοτεινές σκέψεις για την άλλη. Δύο φατρίες: η κόρη του Δράκου και η κόρη του Κύκνου. Η μια φέρνει μέσα της το σκοτάδι και η άλλη εκπροσωπεί το φως. Ποια από τις δύο θα επικρατήσει; Με ποιο τρόπο; Τι μυστικά κρύβει η μια από την άλλη;
Ο έρωτας δεν είναι το κύριο θέμα του βιβλίου, όπως είναι αναμενόμενο. Είναι ένα βιβλίο με κύριο θέμα την πάλη και τον αγώνα, με στόχο την επικράτεια ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς κόσμους: του καλού και του κακού. Εδώ τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Κάθε κεφάλαιο του βιβλίου φέρνει και μια ανατροπή, μέσα από μια γρήγορη πλοκή που κόβει την ανάσα!
Η συγγραφέας πλάθει χαρακτήρες με αληθοφάνεια, όπως σε κάθε μυθιστόρημά της, τους οποίους ως αναγνώστης δεν θα προσπεράσεις εύκολα. Ορισμένους θα τους αγαπήσεις και κάποιους θα τους μισήσεις. Και αυτή είναι η μαγεία: να ταυτιστείς με τους ήρωες, να γνωρίσεις τον εσωτερικό τους κόσμο, τα κίνητρά τους, τα πάθη τους. Καίρια είναι η προσθήκη σημαντικών χαρακτήρων στο μυθιστόρημα, οι οποίοι προωθούν τις εξελίξεις και προσθέτουν μια έξτρα δόση μυστηρίου στην υπόθεση. Έτσι από την ιστορία, βλέπουμε να περνούν η αυστηρή μις Άκερλι,ο βλοσυρός πατέρας Βύρωνας Κοσμίδης, ο γοητευτικός Ιταλός αρχιτέκτονας Φαμπρίτσιο Αλεγκρέτι, ο Αιγύπτιος Αλμπιρέο, της φατρίας των Κύκνων.
Η γραφή της κυρίας Ιωάννου απολαυστική, πλούσια σε μεταφορές και εικόνες, ενώ η χρήση αραβικών λέξεων στην ιστορία προσδίδει ζωντάνια και σε μεταφέρει απευθείας στην εκάστοτε σκηνή που εκτυλίσσονται τα γεγονότα. Ένα μυθιστόρημα πλημμυρισμένο από μυρωδιές, μάγια και άπειρες εικόνες της πιο μαγικής πόλης της Ανατολής. Ολοκληρώνοντας, η συγγραφέας δεν μένει στην κοσμοπολίτικη πόλη, αλλά σε οδηγεί νοερά στην Αθήνα του 1960 για την τελική αναμέτρηση των δύο φατριών. Γιατί η Αλεξάνδρεια δεν μπορεί να χωρέσει και τις δύο... μια θα είναι η νικήτρια!
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Η άποψή μου:
Αίγυπτος... Η χώρα που σαγήνευσε τον Αλέξανδρο και όχι άδικα. Πριν ακόμα αρχίσεις το βιβλίο, μια εξωτική μουσική γαργαλάει τα αυτιά σου. Κύμβαλα, κρουστά, ρυθμοί ανατολής που αυξομειώνονται ανάλογα με την ένταση της στιγμής. Το ανάγνωσμα δεν σε αφήνει να ανασάνεις -σε πιάνει από την αρχή σαν το κίτρινο του φωτεινού σηματοδότη.
«Πρόσεχε, πρόσεχε κορίτσι μου, κάτι δεν πάει καθόλου καλά εδώ», ακούς τον εαυτό σου να λέει στοργικά στην κεντρική ηρωίδα και ας μην την ξέρεις ακόμα, ας μην έχουν δοθεί χαρακτηριστικά της στη μνήμη σου. Ξέρεις ότι αυτό το βιβλίο διαφέρει από τα άλλα, διότι από την αρχή διαφαίνεται ένα παιχνίδι της γάτας με το ποντίκι και κάπως έτσι σε αιχμαλωτίζει. Δεν είναι μόνο η μαγεία της Ανατολής. Δεν είναι οι δυο αντιμαχόμενοι κόσμοι, που διαφαίνονται από την αρχή. Είναι ο τρόπος που είναι δοσμένα όλα στο χαρτί κι αυτό είναι που σε συνεπαίρνει!
Λόγια πότε ωμά και άλλοτε με σαγήνη σε παίρνουν από το χεράκι και σε οδηγούν σε έναν κόσμο που δεν γνώρισες κι ούτε θα γνωρίσεις ποτέ. Δυο γυναίκες -η μία αθώα και ανύποπτη, η άλλη πανούργα και ψημένη- σε μια εκρηκτική αναμέτρηση που δεν έχει τέλος. Αρωματικά χαρμάνια, τοπικά ιδιώματα, γητείες και φτωχομαχαλάδες, περιγραφές που σε μεθάνε και δεν θέλεις να τελειώσει το βιβλίο! Όλα τόσο παραστατικά και τόσο ζωντανά κι ας διαδραματίζονται τον περασμένο αιώνα.
Κι επειδή έτυχε να έχω και μαρτυρίες -ήταν καλή η Αλεξάνδρεια με τους Έλληνες. Εκεί σπούδαζαν, μάθαιναν γλώσσες ακόμα κι από το δημοτικό! Ήταν σαν ένα πάντρεμα Ανατολής και Δύσης και όλα αυτά τα βλέπει ο αναγνώστης μπροστά του. Γνωρίζει-δεν γνωρίζει, έχοντας ζήσει ή όχι σε παλιά εποχή. Οι Έλληνες της Αιγύπτου διέθεταν μια ισχύ, που μεσουρανούσε κατά το διάστημα 1940-1960, όταν εκδιώχτηκαν από τη χώρα, υπό το καθεστώς του Νάσερ (1953).
Το βιβλίο μεταφέρει αυτούσια όλη αυτή τη γοητεία. Αν σας άρεσε το "Οι μάγισσες της Σμύρνης", το πόνημα αυτό πραγματικά θα το λατρέψετε! Η συγγραφέας δεν αφήνει τίποτα στην τύχη -στην ουσία ανοικοδομεί με επιτυχία μια εποχή, που η σαγήνη και η μαγεία στο θηλυκό έχουν τον πρώτο λόγο. Μα αυτό που δελεάζει πιο πολύ είναι το πάθος, οι έρωτες. Τι μπορεί να σου κοστίσει αν μπλέξεις με το λάθος άτομο;
Τι γίνεται με τη μόρφωση, τον πλούτο και τα άλλα χαρίσματα; Αυτό θα σας αφήσω να το ανακαλύψετε μόνοι σας. Ο τρόπος που παρελαύνουν τα καινούργια πρόσωπα, ο ρόλος τους στην πλοκή καθώς και οι αντιθέσεις μεταξύ τους ήταν κάτι που με συνεπήρε. Η Ισιδώρα Κοσμίδη τα έχει όλα στη ζωή της αλλά δεν παύει να ζει σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον. Φυσικό είναι λοιπόν να γοητεύεται από τον αέρινο και ατίθασο χαρακτήρα της Ραλλούς. Μα οι αντιθέσεις δεν σταματούν εδώ. Η Ισιδώρα μοιάζει σαν φυλακισμένη σε σκοτεινό πύργο. Ο πατέρας της Βύρων, αν και απών, φροντίζει επιμελώς την διαπαιδαγώγησή της, θέτοντας περιορισμούς που δεν θα της βγουν σε καλό. Ωστόσο ο ίδιος απολαμβάνει την ηρεμία του μακριά της με την καινούργια του σύζυγο και τον γιο τους, πράγμα που έρχεται σε αντίθεση με τις ‘ηθικές’ αξίες που θέλει να περάσει στην κόρη του. Την εποχή εκείνη (1948) η Αλεξάνδρεια φάνταζε σαν κέντρο πολιτισμού. Το βαμβάκι και τα καπνά συνέβαλλαν στην άνθηση του εμπορίου και στο αλισβερίσι μεταξύ των λαών και σε αυτά διέπρεψαν οι Έλληνες. Έτσι η Ισιδώρα μεγαλώνει στην κυριολεξία σαν πριγκίπισσα, παρέα με την αυστηρή Αγγλίδα συνοδό της και τον Κύπριο σωφέρ αγνοώντας ότι εκεί έξω υπάρχει ένας άλλος κόσμος, ο κόσμος της επιβίωσης, του ψέματος, του μίσους και της ζήλιας.
Όταν η Ισιδώρα γνωρίζει έναν Ιταλό ευγενή, τον Φαμπρίτσιο νιώθει πραγματικά ευτυχισμένη. Με αφορμή του επικείμενου γάμου της, ο πατέρας της αναγκάζεται να επιστρέψει στην Αλεξάνδρεια. Ποια είναι η γνώμη του για την άσπονδη φίλη της;
Από εκεί και έπειτα ακολουθούν πολλές ανατροπές ώσπου φτάνουμε στην Αθήνα. Εκεί στάθηκα λίγο στον γάμο του Παπαμιχαήλ και της Αλίκης. Πρέπει να ήταν το πιο κοσμικό γεγονός της Αθήνας! Στο μεταξύ, έχουν εμφανιστεί νέα πρόσωπα: η Ναζλί, ο Ουώλτερ, η Μυρσίνη και αρκετοί άλλοι, στους οποίους δεν μπορώ να επεκταθώ χωρίς να προδώσω την πλοκή...
Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι τα πρόσωπα που εναλλάσονται, δεν είναι απλά κομπάρσοι. Μπορούσαν όλοι, μηδενός εξαιρουμένου να είναι πρωταγωνιστές στον μικρόκοσμό τους ακόμα και ο Χαμπούμπ ο μαστρωπός, που παίζει το δικό του ξεχωριστό ρόλο στην ιστορία. Οι ήρωες δεν είναι ρηχοί, γι'αυτό και δημιουργούν έντονα συναισθήματα, αγωνία, χαρά, θλίψη, απόγνωση ακόμα και θυμό. Το ιστορικό πλαίσιο δίνει τη θέση του στη μυθοπλασία και η Δήμητρα Ιωάννου δημιουργεί κάτι τόσο μοναδικό, στο οποίο -έστω για μια στιγμή!- θα ήθελα να βρεθώ... Σίγουρα θα αναζητήσω και άλλα βιβλία της συγγραφέως...
Συγγραφέας: Δήμητρα Ιωάννου
Σελίδες: 496
Ημερ. έκδοσης: 25/11/2021
ISBN: 978-618-01-4142-9
Η Δήμητρα Ιωάννου σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ασχολείται επαγγελματικά με τη Σωματική Ψυχοθεραπεία και τη Βιοανάδραση. Η μελέτη των ανθρώπινων σχέσεων, συμπεριφορών και διαδράσεων ανέκαθεν τη γοήτευε, ενώ το γράψιμο είναι το μεγάλο της πάθος. Η αγάπη της για την Ελλάδα είναι ριζωμένη βαθιά μέσα της, γι’ αυτό και ερευνά επίμονα τη λαογραφία και τα μυστικά κάθε γωνιάς της.
Από τις εκδόσεις Ψυχογιός κυκλοφορούν επίσης τα μυθιστορήματά της: "Κασσάνδρα, Το μυστικό της μάγισσας", "Το τραγούδι της Αννέτας", "Βαλεντίνα, Η γητεύτρα των Αθηνών", "Οι γιοι της γαλανής κυράς", "Η κληρονόμος του ποταμού", "Νυχτερινή Αφροδίτη", "Ο χορός της θεάς", "Αλεξάνδρεια-Γητείες, μάγια και μπαχάρια" και "Η νοσοκόμα".