Βιβλιοάποψη: "Τριλογία Σχολομαντείο"

---Δημοσίευση: 14/03/2023---
Σχολομαντείο Μάθημα Πρώτο: Θανάσιμη εκπαίδευση / περίληψη:
Η Γκαλάντριελ (ή Ελ) φοιτά στο Σχολομαντείο, μια σχολή για έφηβους μάγους, ένα «σχολείο επιβίωσης» χωρίς δασκάλους, χωρίς φίλους, μια αρένα απ’ την οποία λίγοι μόνο καταφέρνουν να βγουν ζωντανοί. Θα καταφέρει η Ελ να αναδείξει τις δυνάμεις της και να αποφοιτήσει από το τρομακτικό αυτό σχολείο διατηρώντας ακέραια την ψυχή της;


Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Σελίδες: 448
Ημερ. έκδοσης: 10/06/2021
ISBN: 978-618-03-2616-1

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Σχολομαντείο Μάθημα Δεύτερο: Ο τελευταίος απόφοιτος / περίληψη:
Οι περιπέτειες της Ελ στο Σχολομαντείο συνεχίζονται σε αυτό το 2ο βιβλίο της τριλογίας, καθώς το φάσμα της αποφοίτησης υψώνεται απειλητικό μπροστά στους έφηβους τελειόφοιτους μάγους.




Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Σελίδες: 536
Ημερ. έκδοσης: 17/02/2022
ISBN: 978-618-03-2766-3


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Σχολομαντείο Μάθημα Τρίτο: Οι Χρυσές Συνάξεις / περίληψη:
Η σωτηρία του κόσμου είναι μια δοκιμασία για την οποία δεν μπορεί να σε προετοιμάσει καμία σχολή μαγείας...


Στοιχεία βιβλίου:
Ιστοσελίδα: Πατήστε εδώ
Συγγραφέας: Naomi Novik
Μετάφραση: Βούλα Αυγουστίνου
Ηλικία: Για παιδιά από 14 ετών
Σελίδες: 560
Ημερ. έκδοσης: 08/12/2022
ISBN: 978-618-03-3238-4




Βιογραφικό της συγγραφέως:
Η Ναόμι Νόβικ (Naomi Novik) γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη και μεγάλωσε ακούγοντας πολωνέζικα παραμύθια και διαβάζοντας Τόλκιν (ήδη από 6 ετών). Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία και στη συνέχεια αποφοίτησε από το Τμήμα Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Κολούμπια. Το πρώτο της μυθιστόρημα, "Ο Δράκος της Αυτού Μεγαλειότητας", εκδόθηκε το 2006 και μεταφράστηκε σε 23 γλώσσες. Κέρδισε το βραβείο John W. Campbell για τον Καλύτερο Νέο Συγγραφέα καθώς και τα βραβεία Compton Crook και Locus για το Καλύτερο Πρώτο Μυθιστόρημα. Ζει στη Νέα Υόρκη. Επίσης το 2016 τιμήθηκε με το βραβείο Nebula για το μυθιστόρημα "Uprooted".

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Η άποψή μου:
(γράφει η Χρύσα Παναγοπούλου)
Ήθελα να βρω κάτι που να ξεφεύγει από τα συνηθισμένα και πραγματικά το βρήκα! Πρόκειται για μια τριλογία, που απευθύνεται σε εφήβους από δεκατριών χρονών και άνω, λόγω των ρεαλιστικών σκηνών μάχης με τα τέρατα καθώς και της συνεχούς απειλής που αντιμετωπίζει η κεντρική ηρωίδα Γκαλάντριελ, στο Σχολομαντείο, το οποίο δεν είναι ένα συνηθισμένο σχολείο αλλά αποτελεί μια παγίδα θανάτου για τους αδαείς.

Το πρόβλημα ξεκινάει από τη στιγμή που προσπαθείς να οραματιστείς αυτά τα πλάσματα, καθώς δεν υπάρχουν παραπομπές-επεξηγήσεις. Φαντάζομαι λοιπόν, τον μωβ ψυχοβόρο, σαν έναν άρπαγα των ψυχών -ίσως με δέρμα καβουριού, ίσως και όχι, αλλά το εσωτερικό του είναι εξαιρετικά ρευστό και υδαρές. Τα μαλαφικάρια, που αναφέρονται και πιο συχνά στο βιβλίο, δημιουργούν μεγάλα προβλήματα στους πρωτοετείς, κυκλοφορούν σε διάφορα μεγέθη. Τα φαντάζομαι σαν σκουλήκια ή γυμνοσάλιαγκες, μόνο που το στόμα τους απαρτίζεται από μια σειρά κοφτερών δοντιών. Αυτά σε σκοτώνουν ή σου καταστρέφουν το μάνα, δηλαδή τη δύναμή σου και τη δυνατότητά σου να δημιουργείς τα κατάλληλα ξόρκια απώθησής τους.

Σε αυτό το σχολείο που έχει κυκλική μορφή, ένα σωρό σκάλες κι απαρτίζεται από πολλά επίπεδα, η Ελ κρύβει την καταγωγή της. Προέρχεται από μια πανίσχυρη μάγισσα, σε κοινόβιο κοντά στο Λονδίνο και  δεν επιθυμεί αυτό να μαθευτεί, καθώς πιστεύει πως μόνο προβλήματα μπορεί να της προκαλέσει. Αναπτύσσει μια σχέση αγάπης-μίσους με τον Ωρίωνα, επειδή είναι ο σωτήρας της, κάτι που απεχθάνεται, γιατί νιώθει άχρηστη. Δημιουργεί φιλίες με την Αάντγια, Λιού, Κλόε χωρίς όμως να μπαίνει σε κάποιο συνασπισμό ή σύναξη. Μάλιστα μοιάζει σαν να αποφεύγει το συναισθηματικό δέσιμο με τους άλλους κι όλα τα αναγάγει σε μια ανταλλαγή για ξόρκια, πολύτιμα αντικείμενα κ.α.

Το πρόγραμμα του σχολείου βγαίνει αυτόματα κι αλίμονο σε όποιον δεν το παρακολουθήσει! Διαφαίνεται πώς ό,τι κάνεις ή δεν κάνεις, θα έχει κυρώσεις. Οι γλώσσες (από τα βασικά μαθήματα) έχουν σκοπό να μάθουν τον μαθητή να διαβάζει και να εκτελεί ξόρκια, σε όσες περισσότερες γίνεται, με επικρατέστερες τα αγγλικά και τα κινέζικα. Από εκεί και πέρα, οι πολλές λεπτομέρειες κουράζουν. Η καθημερινή τους ρουτίνα, τα απρόοπτα κι οι μάχες προχωρούν τόσο αργά που πραγματικά, όσοι τουλάχιστον προτιμούν τη γρήγορη πλοκή, δυσανασχετούν.

Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μια παρένθεση για να μιλήσουμε για τον Μαλάφρων. Όπως το αντιλαμβάνομαι, δεν είναι μόνο αυτός που χρησιμοποιεί κακή μαγεία αλλά κι αυτός που λειτουργεί σαν χαμαιλέοντας, σχιζοειδής προσωπικότητα, που κινδυνεύει να τρελαθεί από τα ίδια του τα ξόρκια. Θα χαρώ να ακούσω κι άλλες απόψεις πάνω σε αυτό.

Σίγουρα όταν ξεκίνησα την ανάγνωση, είχα στο μυαλό μου ένα πιο σφιχτοδεμένο βιβλίο με λιγότερες σελίδες. Τονίζω πως είναι θέμα προσωπικού γούστου του καθενός και τι περιμένει από ένα βιβλίο. Η περιπέτεια και ο άμεσος κίνδυνος είναι συστατικά που μπορούν να συναρπάσουν τους εφήβους και ίσως δουν με μάτι θετικό αυτή τη λεξοπλασία που δεν έχω ξανασυναντήσει. Επιπλέον, τα βιβλία έχουν μια αρκετά σκοτεινή ατμόσφαιρα. Τα παιδιά στην ουσία βρίσκονται στο έλεος ακατανόμαστων τεράτων, ακόμα κι όταν κατεβαίνουν στον μπουφέ για πρωινό! Αυτή η έλλειψη ασφάλειας και συνάμα η επικράτηση του πιο ισχυρού είναι αυτό που σε κάνει να θες να διαβάσεις παρακάτω, από καθαρή περιέργεια.

Το αβυσσόστομα, ένα άλλο τέρας, για να μπορέσω να το οπτικοποιήσω στο μυαλό μου, το παρομοίωσα με τη δική μας, Χάρυβδη. Είναι ίσως το πιο δυνατό και εντυπωσιακότερο τέρας του βιβλίου!

Δε θα παραλείψω να πω ότι με εξέπληξε η αναφορά στο αγαπημένο μου βιβλίο «Ο άρχοντας των μυγών» ως εμμέσως -πλην σαφώς- μη ρεαλιστικό, κατά τη γνώμη των μαθητών.

Διαβάζοντας το δεύτερο μέρος, περίμενα να ξεκαθαρίσουν πολλά από αυτά που θεωρούσα αναπάντητα.

Το προειδοποιητικό σημείωμα της μητέρας της Ελ, την προβληματίζει και τη διχάζει. Επιπλέον η ηρωίδα έχει έρθει αντιμέτωπη με το άγχος της αποφοίτησης κι οι βαθμοί της πέφτουν σε κάποια μαθήματα. Στο ίδιο σχολείο, οι αποστάσεις είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητες. Θαρρώ πως οι διάδρομοι και οι αίθουσες διπλασιάζονται ή αλλάζουν θέση, ανάλογα με την περίπτωση κι αυτό κάνει το έργο των τελειόφοιτων, κυρίως δυσκολότερο. Για να επιβιώσεις, πρέπει να εξασφαλίσεις μάνα, είτε με εξαντλητική γυμναστική, που η ηρωίδα μισεί, είτε να είσαι μέρος μιας σύναξης, που θα σου δίνει το δικαίωμα να έχεις διαμεριστή δύναμης. Άγνωστο γιατί η ηρωίδα απορρίπτει τη σύναξη της Νέας Υόρκης, όμως αποκτά πολύ πιο ισχυρούς δεσμούς με ένα μέλος της.

  • Τελικά γιατί δεν της αρέσει το εύηχο Γκαλάντριελ και προτιμά το Ελ;
  • Είναι ικανή να σκοτώσει, προκειμένου να ισχυροποιήσει τα αποθέματα μάνα; Δηλαδή να χρησιμοποιήσει μάλα, που αυτόματα σημαίνει κακή μαγεία;
  • Γιατί μοιάζει το ίδιο το σχολείο να την έχει στοχοποιήσει;
  • Τι σημαίνει το σημείωμα της μητέρας της;
  • Θα τα καταφέρει να αποφοιτήσει;

Κάποια ερωτήματα μπορεί να απαντηθούν και κάποια  ίσως τα συμπεράνουμε, αλλά η Ελ σε αυτή τη φάση παρουσιάζεται πιο ώριμη, πιο συγκροτημένη και περισσότερο δυνατή. Σε αυτή τη φάση δημιουργεί πιο σταθερές φιλίες, μα και έχθρες. Από ποιους κινδυνεύει και γιατί;

Η Αάντια, η Λιού και ο Ωρίωνας είναι πάντα εκεί για εκείνη, μόνο που τώρα ένας δυνατός συνασπισμός διαφαίνεται και με την Κλόε. Εξαντλητικά μαθήματα και παγίδες θανάτου στο γυμναστήριο κάνουν το περιβάλλον του σχολείου να μοιάζει εχθρικό, κι όμως... Ο έξω κόσμος παρουσιάζεται πολύ πιο θανάσιμος για τους νεαρούς μάγους και ο λόγος που οι γονείς επιλέγουν το εν λόγω σχολείο, είναι για να τους εκπαιδεύσει να αντιμετωπίσουν τις πραγματικά θανάσιμες προκλήσεις της ζωής. Ακόμα και η πιο προκλητική μάχη του σχολείου δε μοιάζει ούτε στο ελάχιστο από αυτά που έχουν να αντιμετωπίσουν οι νεαροί μαθητές βγαίνοντας στον κόσμο!

Έχουν περάσει ήδη τέσσερα χρόνια σπουδών, κι αυτά τα χρόνια έχουν αλλάξει την Ελ. Ίσως την έκαναν λιγότερο εγωίστρια, ίσως την έμαθαν να προσανατολίζεται στο κοινό συμφέρον. Φαίνεται πάντως να παίρνει τη σκυτάλη και να μας οδηγεί σε μια ακόμα περιπέτεια μαγείας.

Τελικά τι είναι το Σχολομαντείο; Άλλο ένα βιβλίο μαγείας ή προετοιμάζει εφήβους για τυχόν δυσκολίες και ‘τέρατα’ του έξω κόσμου; Είναι δύσκολο, ακόμα και για μένα, να μπω στο μυαλό της συγγραφέως αλλά έτσι το κρίνω: προσπαθεί να προειδοποιήσει για τις προκλήσεις, κινδύνους και απογοητεύσεις της αληθινής ζωής...
Μοιράσου το άρθρο: :
 
Copyright © 2017-2024. ΒΙΒΛΙΟΣΗΜΕΙΑ - All Rights Reserved
Created by Vivliosimeia | Published by Vivliosimeia |
Proudly powered by Vivliosimeia.blogspot.gr